Friday, August 19, 2011

Jag är lillebror

Jag vet inte om jag sagt det förut, men jag har en alldeles egen lillebrorssetup. Till skillnad från storebror så har jag inte en armé av uniformerade beväpnade personer som kan underhålla mina övervakningsfasoner, men jag har däremot en uppsättning verktyg som kan hålla koll på saker på mindre skala.

Visste du exempelvis att om du tweetar ut ett av mina inlägg så ser jag det?

Folk brukar reagera olika när jag berättar detta. Vissa reagerar med ett "whoa!", medan andra inte lyfter riktigt lika mycket på ögonbrynen. Vissa tror det handlar om någon slags mystisk nätvoodoo som bara jag och ett fåtal andra invigda har tillgång till, medan andra ser igenom mina försök att verka nätkunnig med ett enkelt "jaha".

Jag brukar hoppas på det första, och sedan försöka berätta så pass mycket att det nästa gång blir det andra.

Grejen är att det finns en hel hög verktyg som vi vanliga dödliga kan använda för att hålla koll på hur saker och ting ter sig i realtid. De är inte mer komplicerade än att du kan lära dig dem på en eftermiddag, och förmodligen lära dina nära och kära allt om det efteråt. Twittergrejen, exempelvis, går i all enkelhet ut på att jag har en sökning efter ordet "magnihasa" ståendes på permanent tomgång i Tweetdeck. När någon använder ordet - ping.

Det är inte magi, men det är fenomenalt smidigt.

Om du är bloggintresserad så är Knuffs RSS-flöden behändiga. Du kan bokstavligen skapa ett sådant för vilket ord som helst, och därefter få en liten ping närhelst någon använder ordet i fråga. Vilket hjälper något oerhört för den som söker personer som skriver om saker en själv är intresserad av. Det enda en behöver är en RSS-läsare som prenumererar på den här länken. Byt bara ut det sista ordet mot det du är intresserad av, och du är up and running.

Och om du hittar någon bloggare som tycks skriva bra saker mest hela tiden - lägg till deras flöden i samma läsare, så slipper du kolla ifall de skrivit något nytt sen sist.

Jag har ett otal såna här igång, för att hålla koll på diverse obskyra saker i vardagen. Det kan ta lite experimenterande att hitta rätt ord att "prenumerera" på, men när en väl hittat dem så behöver en aldrig leta igen. Informationen kommer till dig, smidigt och automagiskt.

Det är inte utan att jag ibland känner mig lite som en övervakande lillebror. I alla fall när det gäller mina hörn av internet. Men det brukar kännas bättre när jag påminner mig om att jag inte har några superkrafter, och att vem som helst kan göra det jag gör om de bara kommer på tanken att göra det.

Det är inte magi - det är bara lathet.

Det finns mer att säga om denna lathet, men det är ett annat inlägg. Just här och nu vill jag påpeka att du utan vidare förkunskaper kan sätta upp en egen lillebrorssambandscentral.

Använd den väl.

Flattr this

No comments:

Post a Comment