Thursday, August 11, 2011

Massproducerat inlägg

Jag läser hos mig själv om hur en kan massproducera blogginlägg. Vilket onekligen är en bra superkraft att ha till hands när vardagströttheten faller på, men en ändå vill publicera någonting.

Det får mig att tänka tillbaka på min tid som inspirerad retorikstudent, där vi fick lära oss massor av bra och smidiga saker om hur människor blir övertygade om saker. Och om de enkla metoder en kan använda för att få sina medmänniskor att nicka medstämmande.

Och om hur en lär ut dessa.

Visst vore det fenomenalt om det fanns fler inspirerade retorikstudenter i världen? Och om jag vore orsaken till deras inspiration?

Det hela är faktiskt enklare än det ser ut, och the basics kan faktiskt läras ut under en eftermiddag. Sedan är det förstås som schack - enkelt att lära sig, svårt att bemästra - men eftersom vi går omkring och använder retorik hela dagen utan att tänka på det, så får vi övning mest hela tiden. Särskilt när vi stöter på andra som också använder det.

Som med så mycket annat så gäller bara att komma igång.

Jag tror vi kan komma överens om någonting. Eller vad säger du?

Flattr this

3 comments: