Thursday, August 11, 2011

Hur du massproducerar blogginlägg

Att blogga är lätt. Det är bara att ha en dator, tid över och ett intresse vad som helst. Bokstavligen vad som helst - det finns inga gränser för vad en kan skriva om.

Förutom...

Ni vet de där dagarna när en vill skriva någonting, men inspirationen inte riktigt infinner sig? De där dagarna då det känns mer som ett jobb än ett nöje att få saker skrivna?

De utgör onekligen en gräns för skrivandet, och många goda inlägg går förlorade sådana dagar. Som tur är så kan en fuska förbi dem, och skriva lite mindre inspirerat men desto mer disciplinerat. Inspiration kanske eller kanske inte kommer i morgon, men den där självdisciplinen tenderar att vara mer permanent.

Tricket är att inte vänta på inspirationen, och tjuvstarta utan den. När den kommer på besök - great! - men när den inte gör det är det kul att få skrivande gjort ändå. Och för det ändamålet uppfanns standardmallar.

Den klassiska standardmallen för en text ser ut så här:
1. Intresseväckande inledning
2. Beskrivande berättelse
3. En huvudpoäng
4. Några uppbackande argument för huvudpoängen
5. Inspirerande avslutning

Och om en bara ser till att förlägga denna standardmall till ryggmärgen så kan en skriva ett inlägg om nästintill vad som helst, när som helst. Till och med regniga tisdagseftermiddagar när mjölken just tagit slut och en inte riktigt orkar köpa ny - det är ju trots allt bara att följa mallen, steg för steg. (Eller Livbåtens lite längre förklaring av samma mall.)

Som bloggare kan vi dessutom fuska, och göra 1 till ett "jag läste hos x om y", vilket gör det hela till ett del av ett samtal, och därmed intressant per default. När alla talar om någonting behöver en sällan förklara varför de talar om det, trots allt.

Därefter är det bara att haka på med 2, 3, 4, 5. Typ så här:

1. Jag läser hos...
2. Det får mig att tänka på...
3. Därför så...
4. Dessutom så...
5. Glöm inte att rösta på Piratpartiet!

Piece of cake, med andra ord. Det är bara att ta mallen, börja i ena änden och sluta i den andra. Och sedan försöka redigera så att texten sitter ihop - men du korrläser och dubbelkollar redan texten innan publicering, så det behöver jag inte påminna om.

Om du känner för att öva, så kan du alltid öva på det här inlägget. Om du känner att du behöver mer konkreta exempel, titta gärna på mitt massproducerade inlägg.

Flattr this

3 comments:

  1. Hmm. De där rubrikerna (eller ekvivalenter till dem) använder jag ju redan. Det var visst någon på svpol som tipsade om det. :3

    För mig har de också en annan funktion; ibland när jag kommer till punkt 3 inser jag att jag egentligen inte har något att säga. Det blir en bloggpost i papperskorgen, men det finns värre saker har jag hört.

    ReplyDelete
  2. Hellre det än ett inlägg aldrig skrivet. Övning är färdighet. ^^

    ReplyDelete
  3. Hm, Piet Hein tränger sig på igen

    Kunsten er ikke,
    at få en idé.
    Enhver kan med lethed
    få to-.
    Kunsten er den,
    mellem to eller fler
    ganske almind'lige
    hverdagsidéer,
    at se
    hvilken en
    der er go.

    Min papperskorg ser halvfull ut, men den borde nog se halvtom ut istället...

    ReplyDelete