Monday, January 9, 2012

#95teser #9 - Kan jag kan du

Om ni kommer ihåg gårdagens tes så berättade jag om hur jag har en alldeles egen liten lillebrorscentral för privat bruk. Inte för att hålla koll på någonting särskilt, men väl för att hålla koll på världen rent generellt. Och när saker händer så står jag redo att berätta om dem för folk - vanligtvis med en humoristisk twist för att liva upp stämningen.

Det är inte bara en trevlig sak att ha. Det är också en direkt ingång till dagens tes:

9. These networked conversations are enabling powerful new forms of social organization and knowledge exchange to emerge.

Och om jag kan sätta upp en egen liten sambandscentral för eget, personligt konversationellt bruk, så finns det desto större möjligheter för organisationer och personer av liknande intressen att sätta upp egna sådana på större skala.

Det uppenbara exemplet är förstås Wikipedia. Den stora efelanten i rummet som trumpetar ut att ingenting längre är sig likt.

Det viktiga här är inte att det händer - jag tror många av er som läser det här tar det mer för givet än vad jag gör. Det viktiga är snarare att det finns så väldigt många om inte gör det, och organiserar sina liv utifrån omöjligheten att göra det väldigt möjliga.

Vilket är sorgligare än det låter. Och dyrare - både i termer av reda pengar och humankapital.

Hur mycket tid slösas inte bort på att göra saker den gamla hederliga vägen, när den nya hederliga vägen är så mycket mer än en informationsmotorväg?

Vi kan bättre.

Dagens andra optimister: Erik, Marie, Christer och Qer.

Flattr this

No comments:

Post a Comment