Wednesday, May 19, 2010

Reell effekt

Vissa skeptiker hävdar att Piratpartiet inte kommer att kunna ha någon reell effekt på någonting alls. Jag förstår inte den här utgångspunkten, då partiet bevisligen redan haft reell effekt för mig - och det på ett ytterst påtagligt och positivt sätt.

Vi har dels den mest påtagliga effekten, nämligen den på mitt bloggande. De flesta av mina läsare är pirater, och de flesta som länkar till mig också är det. Av de 15 000 besök jag fått sedan februari förra året har hela 4 000 av dem kommit från piratpartiet.se eller live.piratpartiet.se. Det finns således något av en målgrupp, med andra ord, och jag hade legat långt lägre än den plats jag i skrivande stund (#83) har på Knuff utan denna.

En annan effekt är att jag tvingats lära mig väldigt mycket som jag vanligtvis hade viftat undan som oviktigt annars. Lissabonfördraget, Acta-avtalet, upphovsrättslagstiftningen, regeringsformen - väldigt mycket juridik. Men också om mellanmänskligt samspel, organisationskultur, initiativtagande, kollektivt beslutsfattande, konflikthantering, projektplanering, PR, kommunikativt ledarskap och hur det här med att få folk att arbeta mot ett och samma mål fungerar. Hey, jag har till och med varit med om att anordna en kurs i retorik! Jag har inte bara fått en höjd informell kompetens (så kallad allmänbildning), jag har dessutom fått en väldigt formell och konkret kompetens i form av saker att skriva på mitt CV.

En tredje effekt, mindre påtaglig men desto viktigare, är alla de nya vänner och kontakter jag fått genom mitt engagemang. Jag har kramats med partiledare, korrekturläst manus åt kända bloggare, sovit över hos riksdagskandidater och piratfikat med fler goda människor än jag haft hemtentor. Jag känner långt fler människor nu än för bara ett år sedan, och om jag någonsin får råd att åka någonstans så är det närmast garanterat så att jag känner någon som bor där. En pirat i varje hamn, närmast.

Om detta inte är reell effekt så vet jag inte vad som är det. Och det bästa med det hela är att det inte bara är jag som fått ta del av detta - tusentals andra unga människor har under de senaste åren fått nya kontakter, nya kompetenser, nya vänner och, mest av allt, nya möjligheter.

Och det bästa av allt är att vi fortfarande har plats kvar för fler unga människor. Vi har alla möjligheter att erbjuda fler möjligheter till fler entusiastiska och engagerade människor - vi har framtiden framför oss, precis som dagens ungdom har.

Flera av de andra partierna lovar och lockar med potentiell förändring och förbättring i framtiden. Vi behöver inte utlova reell förändring - vi har redan åstadkommit den.

Framtiden är redan här.

Flattr this

1 comment:

  1. Mycket bra skrivit, det var en mycket inspirerande läsning! keep it up!

    ReplyDelete