Thursday, May 13, 2010

Piratretoriken och du

Igår tog den beryktade kursen i retorik slut, och jag lämnade under dramatiska former Göteborg för sista gången på ett tåg under en mörk och stormig natt... eller, okay, 12:02-tåget, tillsammans med en katt som jamade väldigt mysigt mot mig hela vägen till Skövde. Men även om mitt återtåg från Sveriges framsida var allt annat än dramatiskt, så är de framsteg som de ömma kursdeltagarna gjort både spektakulära och värda att nämnas. De skulle, exempelvis, omedelbart förstå att den här inledningen ser ut som den gör av en anledning, och förmodligen också kunna ge förslag till förbättringar.

Jag skulle nästan drista mig att säga att de lärde sig mer på dessa fem veckor än vad jag gjorde på mina första tio som retorikstudent. Den sista timmen pratade de bättre om retorik än vad många av mina kursare på b-nivå kunde, och jag är övertygad om att de nu kommer att gå omkring och aktivt tänka i termer av ethos, pathos, logos och resten av det retoriska tänket.

Jag kan inte annat än att vara stolt över dem, och det är en ära att vara deras kollega.

Nu är dock kursen över, och om de fortsätter att ha seminarier i ämnet så kommer de att ske utan mig. Vilket är synd på sitt sätt, eftersom de är mysiga människor och goda talare, men de behöver egentligen inte mig längre. Det enda de behöver är träning, övning och varandra, och jag är inte en vare sig tillräcklig eller nödvändig förutsättning för att kunna ge dem någondera av dessa.

Detta betyder förstås att jag är ledig att sparka igång liknande kurser på andra håll, om intresse finns även i andra städer. Vissa skulle kanske påstå att jag försöker göra mig själv till sofist - dvs en sådan som åker omkring och lär ut talekonsten mot betalning - men jag är värre än så. Jag är en utbildare, och vill lära andra människor saker, och jag är dessutom pirat, så jag vill göra det på ett sådant sätt att så många kan ta del av det som möjligt. Och om det är sant som de säger att det inte går att konkurrera med gratis - well. Jag låter det argumentet tala för sig självt.

Sharing is caring. Så om ni är ett gäng pirater som bor inom lagom avstånd från Örebro och känner att det finns plats för lite kunskapande i sommar - pinga mig.

Yarr!

2 comments:

  1. Fredrik Larsson14 May, 2010 11:56

    Stockholm!!!

    Jag vill gärna ta en snabbkurs i Rätt & Rik ;0)

    Mvh
    Fredrik Larsson

    ReplyDelete
  2. Stockholm vore mys. Take me there. ;)

    ReplyDelete