Tuesday, September 7, 2010

Applicerad signalpolitik

"Vi ska inte, jag upprepar inte, kriminalisera en hel ungdomsgeneration. Notera att vi inte ska kriminalisera en hel ungdomsgeneration. Nyckelordet är inte. Det är en negation, som negerar och omintetgör det det refererar till. Vilket i det här fallet är kriminaliserandet av en hel ungdomsgeneration. Vänligen uppmärksamma att vi inte ska kriminalisera en hel ungdomsgeneration.".

Sade de.

Och de gjorde det inte heller. Kriminaliserandet. Tekniskt sett. Eftersom kriminaliseringen inte är specifikt inriktad på kategorin "en hel ungdomsgeneration". I stället nöjde de sig med 85% av den, samt ett oroväckande stort antal äldre rävar som inkluderas i kategorin "internetanvändare". Hellre en för mycket än en skyldig person kvar på fri fot, inte sant?
Det sägs att det internationellt koordinerade tillslag mot filderlare som nu pågår i fjorton länder - och som, förmodligen, har en mångdubbel så stor budget för detta enda tillslag än vad Piratpartiet har haft för allt de gjort sedan tids gryning - riktar in sig mot stora fiskar inom det som ibland kallas "scenen". Vilket, i och med samma ändamålsglidning av definitionen som vi ser ovan, och med viss tolkning utifrån det preliminära prejudikat som är förra årets fällande TPB-dom, i praktiken innebär att storfiskar är sådana som begår medhjälp till spridandet av cirka trettiotre skivor och/eller filmer till en större allmänhet.

Vilket, i kombination med våra ömma Ipred-lagar, även omfattar misstanke till medhjälp till upphovsrättsbrott. I alla fall när det gäller att omfattas av razziarisken.

"Vi ska inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration", sade de.

Svensk rättspraxis säger någonting annat. Den ger förvisso ett par pluspoäng på det rent tekniska när de gäller de finare aspekterna av "hel ungdomsgeneration", men the gist of it är ändå att vi är storfiskar allihopa. Inte ens det gamla uttrycket "there is alwys a bigger fish" hjälper i det här fallet.

Vilket får mig att ställa ett par frågor.

När kommer de efter mig och mina hårddiskar? När kommer jag att vakna efter ett långt pass på redaktionen och upptäcka att alla mina datorer (inklusive de som inte fungerar och som använts som nattduksbord i flera år) förverkats och sedan destruerats? När kommer vi att ha nått den punkt där det är helt och fullt resonligt att jag betraktar det som en reell vardagsrisk att polisen när som helst kan storma in och vända upp och ner på hela mitt liv?

"Vi ska inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration." Sade de. Öppet. Men då både höger och vänster är inne på tanken om applicerad signalpolitik så kanske vi borde vara lite mer signaltolkande. Det här är vad jag hör efter dagens agerande:

Vi ska i stället aktivt se till att göra dem så pass livrädda och osäkra i sitt vardagsliv att kriminalisering blir det minsta av alla problem. Vi ska i stället aktivt se till att göra det så omöjligt att veta om ens liv ligger på den lagliga eller olagliga sidan av rättvisan att till och med Kafka skulle tappa skrivarlusten. Vi ska i stället aktivt se till att återinföra DDR så hårt att till och med Erich Honecker börjar undra om inte Muren står kvar trots allt.

Det är dessa signaler ni skickar till mig. Det är dessa signaler er väl fungerande och ytterst väl manifesta signalpolitik borrar in i mitt rättsmedvetande och bankar in i resten av en hel ungdomsgeneration. Meddelandet går hem helt och fullt i den klaraste formen av telepati.

Rädsla.

Grattis. Om målet är att bedriva signalpolitik så är det uppnått nu.

Synd bara att signalen är en uppmaning om att försöka hitta en säker plats att gömma sig på, och att det snart är min tur. Och din. Och din. Och din.

Detta slutade handla om upphovsrätt för länge sedan.



Notis: detta inlägg är skrivet i affekt. Det finns ingen anledning att det inte ska vara det. Särskilt inte som andra skrivit om saken: DN, AB, SvD, Torrentfreak, SVT, Expressen, PP, SVT.

För att inte tala om Stefan och Christian och Qeruiem och Daniel och Projo och Nördic och Hax och Scabbe och Anna och Michael och Sat och, Patrik och Gun och Hax och Redlib och Kulturbloggen och Rasmus och Mary.

Flattr this

4 comments:

  1. Hej! Jag var här och skrev en kommentar men din elaka kommentarsfunktion sa att kommentarer bara fick vara max 4096 tecken så jag gör om kommentaren till ett inlägg i min blogg så kan du läsa den där istället.

    Jag skrev nog lite i affekt tror jag....... :-)

    ReplyDelete
  2. Mycket, mycket bra.

    Det fick bli hedersomnämnande.

    ReplyDelete
  3. Nå, jag är glad att du, även i affekt, skriver så jäkla bra.

    När jag är i affekt tenderar jag att skriva, tja... uselt. Lågt. Skitdåligt.

    Men du klarar att hålla stilen! Med glans!

    ReplyDelete
  4. Heh. Tack. Det behövdes.

    Jag fick just tillbaka en MKV-uppsats som fick, ah, blandade responser. Den äter lite på självförtroendet.

    Märklig sak, det däringa självförtroendet. Helt klart. ;)

    ReplyDelete