Sunday, July 3, 2011

Maratoninledning

Jag älskar principen om diskursproduktion. Det är en av de minst förstådda, mest frigörande och på det hela taget mest användbara tankar som någonsin kan drabba ens stilla sinne.

Vad är då denna mystiska princip?

Att det går att producera diskurs om allting. Bokstavligen allting. Det enda en behöver är ett enda ord - ett, 1, uno, one - och utifrån detta kan en producera ungefär vilken diskurs som helst.

Eller, med andra ord: det finns alltid någonting att säga, om allt. Det enda du behöver tillsätta är övning.

För länge sedan skrev jag ett inlägg som exemplifierade detta. Och eftersom jag kommer att vara utan stabil uppkoppling genom hela Almedalen så tänkte jag - hey, varför inte göra en serie som hamrar in poängen över loppet av en vecka? Ett inlägg för att introducera principen - du tittar på det - och sju för att visa hur det kan gå till. Ett litet bloggmaraton.

Så, here goes, sju ord:

Himmel
Väntrum
Youtube
Diskmaskin
Remix
Hemlängtan
Rättvisa

Och bara för att verkligen komma ur resfebern så är alla inlägg skrivna natten mellan första och andra juli. Det tog lite över tre timmar, plusminus.

Enjoy!

3 comments:

  1. Okej, nu så här efter första inlägget av de sju som skall komma känner jag: Jag fattar inte! Vad hade det med diskurs att göra?
    Bäst för dig att det klarnar med följande inlägg.

    ReplyDelete
  2. [Efter att ha varit offline i en vecka.]

    Principen om diskursproduktion går ut på att vad som helst kan användas för att säga vad som helst annat. Det är dels en kreativ övning - vad kan en säga utifrån till synes stumma föremål? - men också en insikt i hur diskurser fungerar. Naturen är inte stum, men vi måste tala åt den.

    Så. Jag tog sju random ord från twitterflödet, skrev ner dem och producerade diskurs utifrån dem. Det blev tydligen mer text än en skulle kunna tro. ^^

    ReplyDelete