Friday, July 29, 2011

Tre enkla svar mot terrorismen

Äntligen stod statsministern i predikstolen! Och hen säger att det inte finns några enkla svar, och att vi ständigt måste slå vakt om demokratin för att inte ge efter för våldet. Evig vaksamhet är priset för frihet, öppna samhällen är sårbara, vi ska svara med ännu mer demokrati och jag tror vi kan den här post-terrorism-genren vid det här laget.

Jag tänker svara på det hela genom att göra tvärtemot det jag brukar göra. Enkla lösningar, kategoriska uttalanden och enkla resonemang. Here goes, tre svar på vad vi kan göra åt terrorismen.

1. Inför retorik som ett obligatoriskt ämne genom hela grundskolan och gymnasiet. Låt ingen medborgare kunna luras av dåliga argument, slarviga entymem och halvdassiga syllogismer! Lär medborgarna den ädla konsten att känna igen skitsnack när de ser det, och den ännu ädlare konsten att såga sönder skitsnackare med skönetal närhelst det behövs.

Du behöver inte leta länge för att hitta behov. Breivik skrev ett magnum opus om ungefär samtliga aspekter och nyanser av en idévärld i skriande nöd - och om vi röjer undan den enkla retorikens bas så försvinner även sådana subkulturers existensberättigande.

2. Inför sociologi som ett obligatoriskt ämne genom hela grundskolan och gymnasiet. Det är en skam att våra medborgare går omkring och tänker utan att ha tillgång till den sociologiska blicken. De besitter vare sig rent eller praktiskt förnuft, och att låtsas som att de kommer att lära sig att samhället är större än deras levda erfarenheter på egen hand är bortom all rimlighet.

Du behöver inte leta länge för att hitta exempel på hur det kan gå. "Invandrarna tar våra jobb!" "Muslimerna har förklarat krig mot västvärlden!" "Så får man inte säga i det här landet!" - Sagor, tagna direkt från de ryska formalisternas formelsamling, och som en enkel föreläsning om Durkheim visar är så genomgående bestående av bluff och båg att även påven tycker det vara för mycket.

3. Utgå från att retorik och sociologi varit obligatoriska ämnen genom hela grundskolan och gymnasiet

Eller, med andra ord, sluta dalta med medborgarna. Sluta utgå från att de är dumma i huvudet och inte vet hur vare sig språket eller samhället fungerar. Ge dem the real deal, och gör samhällsengagemang till en svår men meningsfull aktivitet snarare än det soffliggande tidsfördriv det är idag.

Låt "medborgare" och "bildad" bli synonymer, och ge därefter utbildningsväsendet målsättningen att ingen efter övergången från skoltid till vuxentid ska gå på den retoriska finten att förenkla världen till en enkel sagobild. Till en värld där inlägg av den här typen möts av skepsis, rynkade pannor och förundran över att författaren slarvat så med underlaget.

Det är oerhört dags att samhället genomgår samma övergång mellan barndom till vuxenhet. Med början idag.

Andra om statsministerns utläggning: Svenssongalaxen, Svensson, Jinge, Johan, Körling, Mary, Scabbe, Badland, Expressen, Troberg

Flattr this

14 comments:

  1. Word!

    Eller vad fan skriver du människa - din argumentation är ju så förenklad och fylld av hål att min treårige dotter om jag hade någon kunde såga sönder den, menar jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. som sagt var och heller inte särskilt snällt uttryckt... men, men, är man tupp så är man tydligen det och dom kacklar ju mes dom oxå... kom igen Widham och utgå ifrån att alla har något att lära i ett samtal istället för att positionera ut pajer till heder för "elakheten"...

      Delete
  2. Johanna! Du är fantastisk i din analys! word! / Mikke

    ReplyDelete
  3. Widham: That's the spirit!

    Mikke: Tack! :)

    ReplyDelete
  4. Det här det bästa du skrivit på länge.

    ReplyDelete
  5. Håller med 100% !

    ReplyDelete
  6. "Och hen säger att det inte finns några enkla svar"
    Var ditt val av "hen" medvetet eller bara en enkel felskrivning? Om det var medvetet så tycker jag det var antingen malplacerat eller en onödig förolämpning. Var det en felskrivning kan du radera denna kommentar :-)

    ReplyDelete
  7. Herre gud vilket skyddat liv du måste ha levt! Du måste tänka bortom norden ..till länder där det finns varken grundskola eller 'gymnasium'.
    Det finns över 200 länder i världen där terrorismen kan frodas. Läs på!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Formaliteter och blotta kvantiteter säger inget om livsformernas kvalitet. I detta land fanns vid min skolålder ingen grundskola och läroverken fanns det inte något tillträde till genom den "dolda läroplanen"... "ut till fabriken med dig bara!"

      Så jag tog "fröken" på ordet och lärde mig "ett hederligt arbete"... fast jag undrade ju vad dom på läroverket skulle lära sig av "hederlighet"... idag har jag förstått att de la grunden för den tjuvheder som frodas bland fondmäklare, bostadsmäklare och finanskapitalister, att skuldsättning är motorn i vår så kallat rika del av världen... inte konstigt att terrorismen pågår här som där

      ... "ett hederligt arbete", var det ja... i min enfald trodde jag ett tag att man kunde spara lite av lön till lite socker på tillvaron och det begrep man ju snart ingalunda var mening... tänkte i stället att man kunde växla till sig yrkesstolthet genom hårt arbete och på så vis få lite respekt och social status i utbyte... fast det var ju inte så svårt att begripa att en knegare vid industrins "löpande band" inte hade någon yrkesstolthet att finna i den terroristiska deformation av ens kunskapsförmögenhet... den blev av med fortare än kvickt i takt med att sekunderna blev som dagar och veckorna till timmar... utsugningen av sin mänskligt skapandes förmåga till ren kugge i ett främmande system som spottade ut fina bilar i slutändan utan att någon kugge förstod att bilismen var meningen med slitet... jag tog min mads ur denna terror i ren självbevarelse drift och tänkte att ett bygghantverk nog gav större hedervärdig yrkeskänsla... samma terror där, det fanns ingen tid till att ens göra så gott man kan, som jag inbillat mig att alla människor önskar få göra... närå, efter många slitsamma dagar lyckades man förvärva lite skicklighet i händer och knopp, bra sa byggherren och krävde att min yrkesheder och skicklighet skulle användas till fuskverk... mera lönsamt i kronor för byggherren och omvänd skuldmedvetenhet för min del och kostnad för fastighetens hyres- och borättsinnehavare...

      ... står man inte till tjuvmarknadens terroristiska förfogande, är det ju så ordnat i detta svenska paradis, att den som inte jobbar han får heller ingen mat... men eftersom tjuvhedern är lönsam och gärna gapar efter mer så fort tillfälle ger den girige en changs, överlevde man med nöd och näppe under månskenet ytterligare år... men så sitter nu en här som fattig pensionär å läser dumheter från anonyma och tänker: "den där han e väl barn eller barnbarn till dom där som gick på läroverket på min tid... Herre gud, vilket skyddat liv den där måste ha levt!"

      Kan du läsa, så läs något annat va!
      lite social respekt

      Delete
  8. Det norska terrordådet inträffade och chockade människor på båda sidor fjällen. Men att såsom vissa nu gör försöka förvandla det till svensk inrikespolitik är perverst.

    Det anständiga är att tänka på offren och deras anhöriga. Att försöka värva anhängare till vänstern med denna tragedi som orsak borde inte på minsta vis vara prioriterat ens för vänstern.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ett plus ett blev fyra... om det var om dubbellbröllop, ja! Vänsterspöket gick upp i rök när Engels tog över Marx kvarlåtenskap. Nu återstår bara ett borgarpack från vänster till högersta högern att lämna denna tillvaro öppen för andra som inte sitter fast i gamla begrepp och värlsbilder, för den skull behöver ingen av er varken bli eller fortleva som terroragenter, det räcker med lite självständigt tänk...

      Delete
  9. Jag har en punkt till: Börja diskutera och även kritisera Islam och Koranen offentligt både i samhället och media istället för att hymla och mumla!

    ReplyDelete
  10. Sol: ingen press, eh? ^^

    Kim: så här efter ~775 inlägg av konsekvent hennande tror jag vi kan utesluta felskrivning. Och förolämpning. Såvida jag inte gått på en två år lång förolämpningsrampage. :D

    Anon1: att saker inte är giltiga i ett sammanhang för att det finns fler sammanhang är inte riktigt en giltig invändning. Det är lite som att säga att det här svaret är ogiltigt eftersom det är skrivet på svenska och det finns ]många] andra språk i världen.

    Allmän Information: innan någon vet ordet av kommer jag att ha skrivit ett inlägg om hur dådet "används" av diverse aktörer. Den korta versionen är att all diskurs på temat är att "använda" det, vilket gör det hela till något av en gradfråga. Mer om det när tid infaller.

    Anon2: det diskuteras redan öppet. Det är bara det att de islamkritiskas främsta förespråkare konsekvent misslyckas med retorikens tre måsten, och därmed marginaliserar sig själva. Vilket gör ämnet till en no-go zone.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Understödjer med emfas önskvärdheten i att retoriken görs "synlig" i barnets hörbarhet redan från den stund vi sedan generationer och åter genrationen påpekat för den vuxne vad lärandets lärdom heter, nämligen de två små ord en liten vädjande röst ganska snart kan uttala: "Kan själv!"

      Men som alla tjatiga pappor, upprepar jag att retoriken bara till en liten del och framför allt inte som nu omoraliskt varken rör vältalighet som manipulationskonstens avslöjande eller logik som argumentationsteknik, vilket retorik i och för sig har på sin lott, utan något så pretentiöst som tvärvetenskapens tvärvetenskapande handling... och häri är ethos, patos, logos, entymem å syllogismer viktiga begrepp men underordnat topiker som metaforer, metonymier och synekdoker...

      ... med retoriken i både munnen, örat och blicken är sociologin om inte helt införlivad med retoriken som en förvetenskaplig socialisationskunskap så i alla fall mer preciserad som sociologik...

      ... det sista får du ta för vad det ännu är, ett utkast till vidare diskussion...

      annars är jag som vanligt glad att känna mig hemlikt välbekant i denna blogg... som en jmf länk att smaka på, gärna i nämnd serverad anrättning för smakens skull:

      www.samarbetsdynamik.se/SDsidor/OmSD/sdinfo.pdf

      http://www.samarbetsdynamik.se/artman/publich/V_rderingar.shtml#top

      http://www,samarbetsdynamik.se.

      Delete