Thursday, April 1, 2010

Glada pudlar och framgångsrika vändningar

Ända sedan Marteus påpekade att bloggosfären gått sönder så har jag varit en smula osäker på saker och tings egentliga tillstånd, och lite smått påbörjat ett ingående granskande av mitt samvetes fint malda mjöl. Ni vet hur det är - en börjar analysera och rannsaka och introspektera och känna av sitt inre och på det hela taget bli väldigt uppmärksam på saker som hänt och händer i ens inre. Har jag verkligen gjort rätt för mig? Har jag varit en god människa? Kan jag stå för mina handlingar i denna vår värld om jag en dag skulle råka hamna inför pärleportens permanenta pallisader?

Månntro om jag inte blev en både glad, lycklig och lättad pudel när jag läste nyheterna i morse! Ni ser, vår gode justitieminister var inte bara genuint ledsen över att ha upprört så många med sitt uttalande angående färgade kuvert, utan hen började - precis som jag - att vandra ner för det samvetskvalande självrannsakandets sanningssägandets silverväg, och upptäckte där - precis som jag - att det inte är helt lätt att avgöra om huruvida en varit god eller inte. Hen är dock storsintare och större i tankarna än vad jag någonsin kommer att vara, och planerar därför att ge alla goda människor en moralisk klapp på axeln och en dito bekräftelse på ens godhet.

I ett drag som närmast kan kallas retoriskt genialiskt så löser hen nu tre problem i ett svep. Det geniala draget är att helt enkelt göra samma sak en gång till, fast med ett stort, officiellt "Förlåt" till alla inblandade inbakat i paketet. Det hela går i sin enkelhet på att skicka ut vita kuvert till alla som är goda och oskyldiga i vårt samhälle, så att alla vi som brottas med vårt vardagliga samvete en gång för alla kan få det bekräftat att, aye, vi får släppa våra bördor en stund och vila i vårt goda samvetes sanningsenliga sinnesro.

Detta är inte bara en moralisk välgärning för alla oss som lider av existentiell ångest över vårt vara i världen, det är också en snygg vändning på kuvertmissförståndet. Och, än mer, det är ett tecken och bevis på att staten faktiskt bryr sig om vårt moraliska välmående.

Så - från och med idag är allt glömt, förlåtet och en del av vår pinsamma men pedagogiskt effektiva historia. Från och med idag vill jag utnämna Beatrice Ask, sittande justitieminister och god människa, till hederspirat på livstid.

We shall overcome, som en klok människa en gång sade. Välkommen ombord! Piratpartiet välkomnar dig!

No comments:

Post a Comment