Thursday, January 28, 2010

Fikabordspolitik

Av en ren slump råkade jag tjuvlyssna på en konversation mellan ett par av mina partikollegor. De förde en animerad diskussion kring operativsystem, chattklienter och olika sätt att nå ut till de partikollegor som kanske inte inte riktigt är de mest aktiva i vår skara. Ni ser, vi tar nämligen det här med medlemsinflytande på allvar, och tanken att allas röster ska få höras är som bekant mer än bara någonting vi snabbläste förbi i kursböckerna om deliberativ demokrati.

Hursomhelst, utan att nämna några namn eller koppla samman dem med specifika ståndpunkter, så blev diskussionen efter hand en smula mer teknisk än vad den kanske behövde vara. Skype vs irc vs skype på mac vs irc på linux vs webbaserade chattklienter vs - well, det pågick ett tag.

Jag själv är oerhört partisk för chattklienten Fikabord, särskilt när det körs i operativsystemet Lokalförening. Anledningen är förstås användarvänlighet - det krävs inga större förkunskaper för att sätta sig in i gränssnittet, och det hela är mycket intuitivt. Det är dessutom ett mycket lättillgängligt program - det kräver nämligen ingenting alls i form av datorutrustning, utan kan aktiveras var som helst där det finns avställningsyta, sittplats och fika. Men bäst av allt är att det inte finns någon som helst monopol på denna klient - upphovsmakaren har släppt källkoden fri för världen, och vem som helst kan använda, remixa, vidareutveckla och anpassa den till precis vilket sammanhang som helst.

Det bästa av allt som är piratkultur, med andra ord.

Det ryktas ibland att medlemsränkerna i Piratpartiet enbart och endast av består nördar, geeks och andra verklighetsfrånvända typer, men det är inte hela sanningen. Vi har ett gäng av dem som håller igång vår nätbaserade infrastruktur, men utöver det så har vi även pensionärer, utbildare, tonåringar, EU-parlamentariker, studenter av det kinesiska språket, blivande byggingenjörer, egenföretagare, litteraturvetare...

Mångfalden är påtaglig, med andra ord. Men det vi har gemensamt är att vi alla är kompatibla med valfri version av fikabordet, från 0.1 till den allra senaste alphan. (Ja, till och med den där märkliga betaversionen innan den officiella releasen av det egentliga 1.0 som ger syntax error vid förtärandet av så kallade "negerbollar". Till och med den.)

Vissa vill gärna använda klienten Arbetslinjen, särskilt de som använder operativsystemen Moderaterna eller Socialdemokraterna. Jag tror nog dock att Fikabordet - i valfri version - är ett av de bättre introduktionsprogrammen för de som inte är lika vana med tekniken. Det finns mer potential för feedback, support och hjälp när saker och ting inte riktigt fungerar som de ska där.

Och - det är ju som sagt tillgänglig för alla. Kan det bli mer demokratiskt än så?

5 comments:

  1. Du hade kunnat nämna medelålders sexpedagoger...

    :-)

    Skämt åsido, Fikabord 1.0 är ett fantastiskt gränssnitt för politiskt chattande.

    10 poäng för den.

    ReplyDelete
  2. Bra skrivet :) Jag kan nog bara hålla med (även om jag ännu inte implenterat Fikabord i mitt nuvarande system.. Mest för att jag inte hittat någon som Seedar i min lokalförening, och om jag skulle leta på andra lokalföreningar skulle det kännas som att använda 56k modem! Det skulle helt enkelt ta för lång tid!)

    ReplyDelete
  3. Meneh tänk om en har mycket lättare att delta i en diskussion om den sker i ett textbaserat medium. Av olika anledningar.

    Ändå: Bra inlägg.

    ReplyDelete
  4. När jag implementerar Fikarbord 1.0 at localhost, så får jag en timeout eller oförklarligt systemfel vid anslutningen av mer än fyra användare. Har du numret till supporten?

    Fantastiskt bra spaning!

    ReplyDelete