Sunday, January 17, 2010

Arbetslöshet och vad vi kan göra åt den

I förra inlägget (med en uppföljning borta på redlib) sparkade jag lite på uppfattningen att arbetslöshet är ett problem, och visade på hur vi skulle kunna göra den till någonting ofarligt, som morgondimma. I det här inlägget tänker jag glömma bort allt som sades där, utgå från att det är ett Problem med tre utropstecken efter och föreslå ett par enkla saker som kan minska dess omfattning. Here goes.

1. Stadsbildsförbättrare.

Ni kanske eller kanske inte har märkt det, men många städer i vårt avlånga land är inte helt snygga. De är någonting annat än estetiskt tilltalande. De lämnar rent utseendemässigt visst utrymme för förbättring. Detta förbättringsarbete skulle som tur är kräva MASSVIS av arbetskraft att genomföra, utan att för den skull vara särskilt svårt. De mer svårhanterliga bitarna som utformandet av arkitektur, design av ornament och planerandet estetiskt tilltalande kvarter utformade i enlighet med gällande översiktsplan kan lämnas åt folk utbildade för just dessa ändamål - det är själva byggandet och putsandet och översättandet från ritning till realitet som behöver allt detta arbete. När planen väl är ritad och förmannen väl fått den gula hatten på plats så är det praktiska i praktiken rätt enkelt. Learning by doing fungerar, och med tanke på hur generösa våra städer är med förbättringsmöjligheter så finns det gott om tid att bemästra de mer subtila aspekterna av vardagens och stadsbildens försköning.

2. Betjänter.

Ni kanske inte tänker på det till vardags, men en stor del av arbetslösheten skulle försvinna om allt det där du går omkring och gör helt plötsligt skulle kunna delegeras till någon annan. Laga mat? Posta brev? Gå ut med hunden? Hämta barnen? Varför skulle jag göra det, när min anställda och arbetsavgivaravgiftsbefriade betjänt kan göra det åt mig? Alla som någon gång tänkt att vardagen ibland faktiskt är skitjobbig och att det vore smidigt att ha en betjänt förstor storheten i att ha en sådan, och som tur är så är denna målgrupp så pass stor att vi närmast skulle kunna tömma en halv lista över inskrivna på arbetsförmedlingen om vi bara ville.

3. Snöröjare.

Jag lovar. Det kommer att komma snö i år med. Och det antal röjare som kallats in kommer att vara på tok för få. I år igen. Särskilt i huvudstaden är arbetsmarknadspotentialen enorm.

4. Sekreterare.

Av någon anledning så har sekreteraryrket blivit mer och mer utrotningshotat. På gott och ont. På ont, i och med att den människa en söker faktiskt måste vara på kontoret när en besöker det för att ens besök ska ha någon som helst mening alls. På gott, i och med att det onekligen finns ett stort antal personer som är extremt trötta på att bli uppringda hela tiden och stup i kvarten, och som mer än gärna skulle vilja kunna delegera denna arbetsbörda till folk som är införstådda i allt som måste införstås och som med lätt hand finns vid telefonen när en själv inte är det.

5. Ungdomsgårdsledare.

Det finns, enligt uppgift, massor av ungdomar. Det finns dessutom, som tur är, inte tillräckligt många ungdomsgårdar för att ge dessa en självklar plats att samlas på och idka diskurs i deras mer oplanerade stunder. Marknaden är med andra ord hungrig efter den här typen av arbetsplatser. Efterfrågan finns. Behovet är påtagligt.

6. Vägarbetare.

Det kanske är svårt att tro, men det finns ett otal vägar som passerade bäst före-datum för länge sedan, och som till och med de goda själarna på försäkringsbolagen ger förhöjd självrisk på om en råkar ut för ett missöde på dem. Vad som däremot inte finns är folk som reparerar dessa vägar. Utan fungerande vägar stannar Sverige, och vi vill väl inte att vägen mot framtiden ska vara guppig av sådana obekväma hål som arbetslöshet, eller hur?

Så. Här är jobben. Var är folket?

12 comments:

  1. Jag orkar inte läsa inlägget nu, för jag försöker vara social med en vän och då är det lite svårt att läsa samtidigt :P Jag kommer tillbaka senare~ Jag ser i alla fall att du listar arbeten, som skulle kunna minska arbetslösheten
    och jag märker att det är miljövänliga sådana. Tjänster liksom.
    Såeh jag tänkte föreslå prostitution!
    Jag tycker inte att det är oproblematiskt att legalisera det, men jag tror att fördelarna väger mer än nackdelarna.

    ReplyDelete
  2. Men prostitution är lagligt! Det är förvisso förbjudet att vara köpare, men att vara säljare är enligt Lag och Rätt en tillåten sak att göra.

    Även om Skatteverket vägrar acceptera att ge entrepenöriga, egenföretagande sexarbetare F-skattesedel. >_>

    ReplyDelete
  3. Enhetlig stadsplanering skulle vara trevligt, tänk om sthml såg ut som stan i mirrors edge. Stilrent, harmoniskt, vackert, smidigt, effektivt..

    I övrigt låter tanken om medborgarlön jättetrevlig, men nånting i magtrakterna säger mig att det inte fungerar..

    ReplyDelete
  4. Vi har en enhetlig stadsplanering - staden är mestadels av det icke-kreativa och fula slaget, rakt över. Fult här, snyggt där och godtagbart för det mesta hade varit mysigt, men enhetligt fult - orka.

    Ge mig ett blogginlägg om denna magkänsla. Så att jag kan förstå den. Plz? E:

    ReplyDelete
  5. Grejjen är ju att det inte är fult rakt över. Det finns enstaka snygga byggnader, blandat med byggnader som är snygga på ett annat sätt, några som är fula, några grå och tråkiga, några miljonprojekt, ett torg... det är inte enhetligt enligt mig.

    När jag lyckas sätta fingret på den och hålla intresset uppe länge nog för att skriva ned det ska jag skriva ett blogginlägg :]

    ReplyDelete
  6. Jag VET att sälja är lagligt, jag menade mera du vet
    köpa
    och så vill jag jue ha skatt på't :)
    OCH NU KAN JAG INTE HELLER LÄSA FÖR NU SKALL JAG SKRIVA RAPPORT

    ReplyDelete
  7. Andreas: Jag är ju iofs strandad i Örebro, där nya hus är byggda på ett sådant sätt att när den sista spiken väl är nedslagen och nycklarna väl är överlämnade till den nya ägaren så ser det redan ut som om huset stått där i fem år och börjar tröttna på det hela. Jag har en rätt vinklad bild så att säga. ;)

    Miku: Medhåll. <3

    ReplyDelete
  8. du har nog en poäng, de flesta småstäder brukar vara ganska jämnfula :]

    ReplyDelete
  9. "... När planen väl är ritad och förmannen väl fått den gula hatten på plats så är det praktiska i praktiken rätt enkelt..."

    Bertrand Russell "Till lättjans lov" (1931)
    "... Arbete innebär att flytta på saker, eller att [förmannen] säga åt andra att flytta på saker..."

    "... Varför skulle jag göra det, när min anställda och arbetsavgivaravgiftsbefriade betjänt kan göra det åt mig?..."

    Före 1950-talet (källskatt beslutades 1947) fanns det ingen skatt inbakad i arbetskostnaden eller konsumtionen (mer än *lyxgrejer* mm.) Men det fanns alltid jobb för morgonpigga som anmälde sig blande de första; i hamnen; flyttningsbyrån; diskare på restaurangen, 100-tal med 10 m emellan varje för att gräva ner Televerksledning genom trädtäta parker där dåtida stor grävskopor var portförbjudna osv... Pengar i ett brunt kuvert i handen på kvällen, och deklarera på heder och samvete året efter!
    Staten och skatteverket hade inte ett dugg med att göra med privata avtal som ingicks i ömsesidigt samförstånd!

    ReplyDelete
  10. ... forts...
    ... om jag inte minns fel så var det visst mest djungeltrafiken som visste att televerksförmannen under 2 -3 dagar delade ut var sin spade till nästan alla som kom och anmälde sig att gräva genom parken varje morgon... alltså helt utan krusiduller!

    ReplyDelete
  11. ... anmälde sig varje morgon...

    ReplyDelete