Sunday, January 10, 2010

Åsiktsmonopolet och du

Ibland händer det att vi läser någonting och omedelbart känner en impuls att skriva om det, för att sedan en halv omedelbarhet senare upptäcka att det vi ville säga redan har sagts av någon annan. Än värre upptäcker vi en fjärdedels omedelbarhet senare att det inte bara är en utan fem andra som tänkt samma tanke och utan större pardon uttryckt saken.

Det är onekligen något av en motivationsdödare när det gäller att ordna till ett blogginlägg, inte sant?

Av den anledningen vill jag säga följande: att andra har sagt något som du håller med om utgör ingen anledning att inte också säga det

Den stora faran med att inte skriva om sin egen åsikt om något med hänvisning till att någon annan redan skrivit om det är att vi skjuter över ansvaret för att motivera våra åsikter på andra. Även om en bloggare tycker som du, så kanske denne inte kommer fram till denna åsikt på samma vis som du. Och även om denne gör det, så är det inte säkert att ni lägger tyngdpunkten på samma aspekt av frågan. Eller, om ni håller med om precis allt, så finns risken att det över tid bara finns ett enda inlägg med det resonemanget, och ett enormt mörkertal av folk som låtit bli att skriva om detta för att de tänkt att det redan skrivits bra och väl om det.

Om det redan skrivits ett bra inlägg som delar din åsikt - skriv ett till, om du känner att åsikten är värd att skrivas om och delas med. Även om det bara blir ett inlägg av typen att "x skriver bra om y" så är det värt att sägas. All bra publicitet är bra publicitet, inte sant?

Detta att många skriver om samma sak för med sig en del goda effekter. En är att det är en oerhört stärkande känsla att känna att en är en del i en gemenskap, och att det finns folk som håller med en. En annan är att det är oerhört värdefullt att få länkar från dessa meningsfränder - det bygger bloggsjälvförtroende och ger bekräftelse på att någon, någonstans, faktiskt läser ens ord. En tredje är att det, i och med att det finns många gemensamma röster, blir lättare att urskilja nyansskillnader i resonemangen. En fjärde är att det för den som kommer utifrån och är intresserad i det hela med viss omedelbarhet upptäcker att - whoa, den här åsiktsgemenskapen är stor!

Piratpartiet är större än de centrala figurer vars bloggar vi alla - eller nästan alla - läser. Vi må ha liknande åsikter kring ett stort antal saker, men bara för att vi har en gemensam utgångspunkt så betyder inte det att den som hinner först med något automatiskt har monopol på att uttrycka detta något.

Piratrörelsen är du. Och du. Och jag. Tillsammans. Du har monopol på din åsikt, du på din, jag på min, men om ingen av oss skriver om den för att någon annan redan skrivit om den -

Vad för slags rörelse är det? Egentligen?

3 comments:

  1. En annan anledning att skriva samma sak är att inte alla läser den där bloggen där den smarta grejen står. Min mamma t.ex. läser bara mina bloggar.

    ReplyDelete
  2. Använder du medvetet "din mamma"-argumentet? :O

    ReplyDelete
  3. Nejehhh min mamma är den enda som jag vet säkert läser min blogg men ingen annans xD Fast jag tror att det finns några läsare som... de kanske inte läser ENDAST min blogg, men nästan.

    ReplyDelete