Tuesday, August 17, 2010

Piratpartiet - en frihamn för framtiden

Idag kom beskedet. Piratpartiet står numera för driften hos Wikileaks. Vi fortsätter därmed vår främsta kampanj att ta tag i det här med att realisera våra vallöften redan innan valet, och fortsätter därmed även vår eviga uppförsbackekamp för att säkerställa att det fria ordet överlever även på den här sidan Berlinmuren. Med ögon riktade mot himlen men med fötterna fast placerade på jorden - den nya, internetförsedda jorden - tar vi steg efter steg för att säkerställa att ingen, någonsin, kommer att behöva bo bakom en järnridå igen. Aldrig igen.

Tillsammans bygger vi inte bara ett kunskapssamhälle, en tro till framtiden och en reell politisk bas för att få dessa att realiseras i praktiken.

Tillsammans bygger vi även nutiden.

Och nu står vi som garant för att Wikileaks kommer att kunna fortsätta vara den käftsmäll i censurens ansikte som det varit hittills.

Idag är jag lite stoltare än vanligt när jag säger - jag är pirat. Och om tjugo år kommer jag att kunna säga att jag var här, där och då, och att jag gjorde en insats för att göra framtiden bättre.

Den ljusnande framtid är vår. Inte bara min eller Piratpartiets, utan allas.

Idag är en underbar dag.

Andra framtidsoptimistiska rösten: Rick, Anna, Christian, Stefan, Anders, Qeuirem, HumblBee, Sydsvenskan, Fredrik, SvD, DN, Expressen, AB,

3 comments:

  1. Bra skrivet. Det här var en riktigt bra och välkommen nyhet. På köpet fick vi också en del medieuppmärksamhet. Man undrar när övriga partier ska inse att de måste gå från ord till handling, vilket PP återigen gjort.

    ReplyDelete
  2. Snarare en frihamn för kriminalitet. Det är märkligt att ett parti som säger sig värna om integriteten försvarar wikileaks massiva integritetsbrott genom publicering av 90 000 dokument med personuppgifter. Och Piratpartiet har ju publicerat en integritetskränkande lista på över 100 personer som övervakats av FRA. Snacka om dubbelmoral! Integritet när det passar piraternas syften, annars är det helt OK att kränka den.

    ReplyDelete
  3. Det har varit en grundsten i statsvetenskapen sedan Hegels tid att staten alltid haft ett direkt intresse av att utöka och expandera sitt inflytande över allt fler områden. Det har också bevisligen varit den generella tendensen i västerländsk statsförvaltning de senaste hundra åren. Det enda sättet att stoppa denna tendens är att kontinuerligt slå staten på fingrarna och lära den veta hut.

    Exempelvis genom att punktera okyneshemlighetsmakeri genom institutioner så som wikileaks.

    Det finns ingen motsättning mellan detta och att värna den personliga integriteten gentemot statsmakten. Det är ett uttryck för samma ambition om att än en gång påminna om nödvändigheten i att begränsa statens makt i stort.

    Det finns däremot pedagogiska böcker i statskunskap på biblioteket. Hylla Oc, om jag inte missminner mig. Du kanske finner någonting matnyttigt där. ;)

    ReplyDelete