Thursday, April 7, 2011

Intryck efter #pporu

Det är väl känt att vi i öret har piratfika varje torsdag klockan 18 vid biografcaféet. Det är mindre väl känt att det är en lärorik och intrycksspäckad upplevelse att bege sig dit, och att det ibland tar långt längre än den vecka det finns tid till inför nästa gång att smälta allt.

För att underlätta processen tänker jag från och med den här veckan att köra en summering av intrycken och tankarna därifrån. Eftersom min gode #pporu-kollega Erik är i den underbara "komma igång med sin blogg"-fasen så uppmanar och utmanar jag henom att göra detsamma. Det gäller ju att komma igång, som sagt, och att ha någonting att komma igång kring underlättar en smula.

En första tanke var hur oerhört underbart det är att ha människor i sin omgivning som är ungefär lika insyltade i det som pågår i piratvärlden (och online generellt) att tala med. Som en kan säga "B12" till, och som genast tänker på en awesome motion om humanism snarare än på, säg, bananer eller sänka skepp.

En andra tanke var hur lätt det är att fastna i denna gemenskap, och hur viktigt det är att inte begrava sig i den. Att det är nyttigt att umgås och samtala med personer från andra delar av världen, och att bristen på sådan kontakt inte bara är ohälsosamt i största allmänhet utan dessutom något av en motsats till vad Piratpartiet finns till för.

Det är kul att vara en del av en gemenskap, men vi måste hålla ögonen på bollen. Gemenskapen är en bieffekt, inte ett huvudmål.

En tredje tanke var hur lite det egentligen krävs för att sparka igång saker och ting. Egentligen. Allt som krävs är att par människor gör någonting med tillräckligt mycket fräckhet och självförtroende för att komma undan med det, och sedan är bollen i rullning. Se bara på Svpol eller Ung Pirat.

En fjärde tanke var den skillnad som finns mellan nu och då. Jag känner mig lite bakåt i tiden, som faktiskt går offline varje gång jag lämnar hemmet. Det är något av en tankeställare att konfronteras med människor som är online var de än råkar befinna sig - förvisso inte en helt ny sådan, men den förtjänar att bankas in.

En femte tanke drabbades jag av på vägen hem, med den förra tanken i bakhuvudet. Medan jag glatt rullade fram upptäckte jag att cykelbanan var blockerat av ett omkullfallet träd. Medan jag lyfte min ömma cykel över det stackars trädet slog det mig - varför kan jag inte sms:a in och säga att det ligger ett träd här? Det borde ju inte vara det svåraste i världen att sätta upp en sådan funktion, trots allt. (Om det redan finns en sådan - do tell.)

Det slog mig att väldigt många saker är på det här sättet, och att det är än värre för de som faktiskt är offline även i hemmet.

Det här kan som synes pågå ett tag, så jag nöjer mig med fem tankar. Fem bland många. Och jag vet inte hur många mina medfikatörer brottas med just nu - jag vet bara att de gör det.

Nu blev det här lite hastigt och lustigt, så för att avsluta så vill jag bara säga att ni pirater i Örebrotrakten - och, förvisso, alla andra också - är välkomna till nästa piratfika. Varje torsdag, klockan 18, vid biografcaféet.

Myaur!

(:~~~~~~

Flattr this

No comments:

Post a Comment