
Det finns vissa inbyggda problem med någon som ser paradiset som ett gyllene tillfälle att sätta upp en parkeringsplats. Och en behöver inte ens ogilla massbilism som fenomen för att ana detta.
Now, det vore förstås väldigt orättvist att bara rikta in sig på stackars Mats. Jag utgår från att hen har ytterst rimliga skäl att kalla biblioteksbesökare för snyltande gratisätare, och att löftet om ett samhälle med oändlig tillgång till de äldres visdom inte enbart ses som någonting dåligt i hens ögon. Och om det bara handlade om Mats, så skulle det bara vara en fråga om ett stilla samtal på ett bibliotekscafé för att reda ut eventuella missförstånd rörande nyttan av lättillgänglig masskopierad text.
Bokindustrin bygger liksom en smula på principen om parallellt läsande på industriell skala.

ACTA handlar precis om detta. Att ta internet och det fria flödet av information, och asfaltera det till en oanvändbar plan avställningsyta för försäljningen av fysiska produkter.
I det avseendet är tanken att likställa E-böcker med sina fysiska föregångare inte helt märklig.
Now, ACTA är inte bara en tandkräm. Det är även ett (inte längre särskilt) hemligt internationellt handelsavtal som, om det ratificeras av tillräckligt många länder, innebär att kampen mot fildelningen kan förse sig själv med vapen och börja föra väpnad kamp mot piraterna. Bokstavligen. Enligt avtalet ska en internationell övermyndighet sättas upp för att koordinera antipiratkampen, och enligt de paragrafer som reglerar denna övermyndighets arbete så kan denna utöka sitt mandat, sina metoder och sina arbetsformer på egen hand. Precis hur den vill, utan inblandning nedifrån.

Detta skulle förstås inget land med någon som helst känsla för självbevarelsedrift gå med på. Särskilt inte demokratier, där politikerna måste förklara för väljarna exakt varför långtgående lagstiftande befogenheter överlämnats till en främmande makt, som inte nödvändigtvis bryr sig ett dyft om vad besvärliga lokala människor råkar tycka.
Om invånarna i paradiset inte vill att deras hem ska förvandlas till en parkeringsplats, så får de helt enkelt vräkas.

Och Sverige har redan skrivit under avtalet.
Now, detta är inget mer än en symbolhandling, en avsiktsförklaring. Det blir inte bindande för svensk lagstiftning förrän Sverige ratificerar texten, vilket enligt lagen om byråkratins seghet alltid tar ett tag. Underskriften är mer ett högtidligt löfte om att inleda denna ratificeringsprocess inom överskådlig framtid än någonting annat.
Men det är onekligen oroande att Sverige och ett antal andra länder redan skrivit under. Utan att ens bry sig om artigheten att fråga folket om de möjligtvis, rent hypotetiskt, skulle ha några eventuella invändningar. I händelse av intresse.
Än mer oroande så har förhandlingarna kring det hela skett bakom stängda dörrar, under sträng sekretess och med ytterst otvetydiga direktiv om att allt som sades inom förhandlingsrummets fyra väggar stannar där inne.
Fast det är klart. När det handlar om att riva paradiset för att bygga en halvdassig parkeringsplats, så är det få som vill ställa sig inför mänskligheten och säga att - aye, det här är den bästa idén sedan den katolska kontrareformationen!
En behöver inte ens tycka om internet som fenomen för att ana att det finns vissa inbyggda problem med ACTA.
Synd bara att du inte är tillfrågad.

Mycket bra beskrivning!
ReplyDeleteDet politiska klimatet har förändrats radikalt - både i Sverige och internationellt.
Borta är samförstånd, konsensus, lyhördhet och känslighet för politiska underströmmar.
En ny arrogant politisk överhet gör sig bred. Kanske främst av konservativa skäl väljer man att ställa sig på den fundamentalistiska upphovsrättslobbyns sida och överordna den alla andra samhällsfrågor. Trots att miljoner medborgare i praktisk handling är helt på tvärs med den världsbilden.
Resultatet blir en permanent polarisering och schism mellan upphovsrätt och frihet, mellan unga och gamla, mellan politisk elit och medborgarna.
Signalorden är repression och avskräckning. Strid mot de egna medborgarnas naturliga beteendemönster, som ju bara är en följd av de nya digitala möjligheterna.
Det riskerar att bli en kronisk konfrontation, som mellan katoliker och protestanter. När schismen nått kritisk nivå är enighet aldrig mer möjlig, och religionen (upphovsrätten) måste för samhällsfredens skulle avlägsnas från lagstiftningen.