Thursday, September 8, 2011

Wienerbrödsekonomi

Jag vet inte om ni märkt det, men jag har i smyg infört wienerbröd som standardmått för ekonomiska aktiviteter. Bara för att det är en så oväntad enhet - och för att det sätter saker i perspektiv på ett sätt som kronor inte riktigt gör.

Jag kan, exempelvis, äta mig episkt mätt för fem wienerbröd. Eller äta fem wienerbröd. En viss skillnad, som sätter en viss press på en att prioritera det ena före det andra.

(Den nuvarande kursen för ett wienerbröd är 4.45kr.)

Månntro om jag inte blev lite förvånad när jag upptäckte att det finns en tjänst på det däringa internätet som gör det enkelt för folk att ge varandra ungefär ett wienerbröd i uppskattningsgåva. Via sms, för att göra det enkelt för alla inblandade att komma igång - en har det redan nära till hands, så att säga.

Det fungerar så här: en skickar ett sms till ett nummer, och tio kronor läggs på ens telefontab. Fem av dessa går till mottagaren, två till välgörenhet och resten till administration.

Svårare än så är det inte att önska någon ett gott wienerbröd.

Now, i stället för att skriva mer om alternativa växelkurser och måttenheter just här och nu, så tänker jag lägga in en subtil bild som illustrerar det nyligen sagda en smula. Och börja gnaga på nästa inlägg - en bloggares stora mål ligger alltid i nästa inlägg, trots allt.

No comments:

Post a Comment