Sunday, September 4, 2011

Övergång

Jag anar chock, bestörtning och generell förvirring. Jag anar förvåning, undrande blickar och bekymrade rynkor. Jag anar obesvarade frågor, konfysa hestar och en påtaglig men implicit uppmaning om att erkänna minivelociraptorn i rummet.

Ja, det är en reklamsak där uppe till höger. Nej, jag vet inte vad den visar just nu - vad jag förstår så är det individanpassat, dvs motsatsen till one size fits all. Och enligt kontraktet så får jag inte uppmana, avråda eller göra någonting annat som gör dig mer benägen att klicka på den - eller mindre benägen. Jag gör det jag gör, du gör det du gör, och utöver det är det den osynliga handen som gäller.

Men där är den, i all korthet.

Now, motivet är lite mer nödvändighet än girighet, och jag har inte drabbats av några illusioner om att Bli Rik På Internet. Men som jag skrev för tid sedan så hjälper varje krona, och om jag skulle råka kunna lyxa till mig med ett spontant wienerbröd över mitt spartanska leverne lite då och då så anar jag att goda inlägg lär följa på det.

Det är en god cirkel, det där.

Nåväl. Jag tänkte bara bekräfta att, aye, den är där, och jag vet att den är där. Carry on.

2 comments:

  1. Det där är säkert en god sak.

    Av alla internet-annonser som drabbar en måste denna variant från Google vara den allra bästa - ja kanske, kanske rentav "bra" - om man nu kan tycka något om annonser bortkopplat från deras innehåll.

    I oss som har ingående erfarenheter av hur det är att hanka sig fram genom månader då utrymmet redan från början varit slut för wienerbröd och glass (och köpebröd och grönsaker och...) ...inom oss uppväckes framförallt solidariska känslor av dessa diskreta annonser uppe i högerhörnet.

    ReplyDelete
  2. Solidaritet tar sig många former. :)

    Dock inte när det gäller wienerbröd. Ty de jag är ute efter är billigare än billiga, och tenderar att vara slut när jag väl når affären.

    Nåväl. Hellre försmäkta utan dem men med goda råd, än att försmåkta utan dem utan råd.

    ReplyDelete