Tuesday, November 2, 2010

Optimistisk realism

Jag läser borta hos Anders att det är väldigt många som funderar på att skriva en bok. Så här skriver hen:

Enligt Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet så har en tredjedel av svenska folket drömmar om att skriva en bok. Många är dock som Mathias och Enligt-O tänker bara på detta – men de gör aldrig något åt det.
Jag själv har ett alldeles eget sådant projekt som jag tänkt på lite sådär non stop i åtta år nu. Det har dock utvecklats från att vara någonting jag faktiskt skriver till någonting jag projicerar tankegångar på för att se hur de utvecklar sig i ett narrativt sammanhang. (Om ni någonsin behöver en röd tråd till inläggen borta på BBB så är detta den.) Det vore intressant rent personligt att utforska hur denna utveckling skett under de gångna åren, men det vore också ett mycket längre inlägg.

I stället vill jag just här och nu passa på att parafrasera det budskap som Anders lägger fram så är det detta: om du har en dröm om någonting, så se till att försöka leva ut den fem minuter om dagen. Om du drömmer om att bli författare, så avsätt fem minuter om dagen åt att skriva någonting. Det spelar ingen roll om det blir någonting av det hela eller inte; just dom fem minuterna du skriver så lever du ut din dröm. Just där och då.

Fem minuter. Varje dag.

Det kan göras. Och det är mer uppfyllande av drömmar än vad alla de som säger att det inte kan göras någonsin kommer att lyckas med. Tillsammans.

Vilket då osökt får en att ställa sig frågan - om det är så enkelt att åstadkomma förändring, varför sker det då så lite av den?

Tja. Nu är en bra dag att komma igång på, inte sant?

Flattr this

No comments:

Post a Comment