Wednesday, November 10, 2010

Civiliserat olydiga länkar

Jag måste tillstå att jag är lite perplex över att höra att det går att bli dömd i svensk domstol på grund av att en länkar till saker. Dels för att jag är bloggare och formligen älskar att länka till saker - för att inte tala om att bli länkad till! - men än mer för att det hela är så förvånansvärt bakvänt. Jag menar - det är inte så att hen gjort någonting särskilt märkvärdigt. Snarare ligger brottet i att hen talat om de berörda sändningarna på ett sådant sätt att folk kan lista ut hur de får tillgång till dem.

Det är det som är definitionen av att "länka" och att "tillgängliggöra", trots allt. Det är inte en slump att böcker som är motsatsen till svåra att läsa ofta kallas just "lättillgängliga".

Detta har då vissa juridiska konsekvenser. Lagd lag gäller ju trots allt, och det vore orättssäkert att bara tillämpa en lag i vissa fall och inte andra. Det duger inte att gå omkring och ha en godtycklig rättsskipning, och sålunda tänker jag vara en modig olydig civilist genom att länka till större delen av den tillgängliga digitala kulturen på en enda gång - upphovsrättsskyddad såväl som fri.

Here goes.

Google. Och så tre av dess småsyskon: Demonoid. Isohunt. Piratebay.

Större delen av den tillgängliga digitala kulturen tillgängliggjord i och av bara fyra länkar?

Shit.

Jag hoppas lagens långa arm är lång nog även för att omfamna mig. För då kan jag skrika lagen i örat precis, exakt och i detalj varför den är absurd så in i Norden, Baltikum och förmodligen Beneluxområdet också.

Den som lever få se.

Flattr this

7 comments:

  1. En bra anledning att strunta i Canal Plus, småaktiga företag som dom måste straffas på något sätt.

    ReplyDelete
  2. Helt sjukt. Får man inte länka till information så får man inte väl inte skriva böcker om bankrånare heller.
    Sveriges rättsystem har blivit ett stort jvla skämt from korrupta Bodström och framåt...

    ReplyDelete
  3. Leve kabel-tv! Leve skivbolag! Leve stenkakan!

    Död åt Internet...och framtiden!

    Snart dags att storma bastiljen?

    ReplyDelete
  4. Nu ska vi se vad som händer...

    Här har ni en länk till en bild som canalslusk har upphovsrätt på och som dom gjort tillgänglig via deras hemsida!

    http://www.canalplus.se/image.ashx?guid=f7dd3764-440e-49fe-aba5-33b893f498e4&format=27

    Ska dom polisanmäla mig eller den som driver hemsidan jag postar den på?

    ReplyDelete
  5. Det finns dock små ljuspunkter. Vår EU-kommissionär med ansvar för detta område, Neelie Kroes, har nyligen uttryckt sig rätt sympatiskt.
    http://torrentfreak.com/european-commissioner-lambasts-copyright-middlemen-101110/

    ReplyDelete
  6. Helt rätt. Nu har du gjort dig skyldig till medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott, eller antagligen anstiftan till upphovsrättsbrott.

    Själv känner jag bara att det verkar finnas ett abnormt logik-glapp hos de styrande, eller att de har svårt att se på längre konsekvenser än en femåring.

    Nej, det där var orättvist mot femåringar. Femåringar tror att deras föräldrar adopterar bort dem till skogstroll om de gör något fel eller tar sönder något.

    Våra styrande tar inget som helst ansvar över sina handlingar och vet att det inte blir några som helst personliga konsekvenser av det.

    Det jag dock undrar är om deras släktingar är lika pantade också, eller om de får höra ett eller två sanningens ord vid julbordet i år?

    ReplyDelete
  7. Han får ju dessutom betala canal+ rättegångskostnader och får därmed betala över 130000:- totalt, 10 gånger högre summa än straffet i sig!!!!

    http://helahalsingland.se/soderhamn/1.2484697-man-falls-for-lank-pa-hemsida

    ReplyDelete