Friday, September 4, 2009

SJ och ickeproblemet med den fria marknaden

Svallvågorna kring SJ:s senaste drag att börja kräva legitimation av betalande kunder har varit både höga och ljudda, och det uppskattas att några otals miljoner i PR-satsningar just gått upp i rök. Särskilt som hela affären var totalt oväntad - inga förvarningar, inga pressmeddelanden, inga informerande reklamsaker på stationerna runt om i landet; inget. I stället konfronteras vi med ett fait accompli, ett något som redan är fullt, färdigt och bordat.

Now, SJ AB är förstås ett privat företag och har rätt att agera på sina egna neuroser så som det känner är nödvändigt för att hålla situationen under kontroll, så det är ingen större tvekan om att de har rätt att göra det de gjorde. Vad som däremot är mer tveksamt är om det var särskilt smart att göra det av de anledningar som de hänvisade till.

Företaget SJ AB har en del att arbeta med när det gäller image. Monopolstämpeln hänger fortfarande kvar över dem (även om det sakta men långsamt börjat dyka upp andra aktörer på marknaden), och det med god anledning. Åtta av tio tågresor i landet sker med SJ, och de resterande tågen går att borda utan problem med biljetter tryckta av SJ. Vilket, rent imagemässigt, är lite småproblematiskt - SJ blir inte synonymt med God Service, Hög Kvalitet och Nöjda Kunder, utan blir betraktat mer som den ende spelaren på plan, den en MÅSTE anlita när en vill tåga sig någonstans.

Anledningen till att de valt att göra sitt legitima drag är att de vill komma åt den så kallade svartabörshandeln med biljetter. Den är så kallad inte för att den är vare sig svart eller olaglig, utan för att SJ inte gillar den. SJ AB är dock fortfarande ett privat företag, så de har bara att finna sig i att samma lagar och förordningar som gäller resten av befolkningen gäller även dem. Att försöka framställa situationen så som något annat än den egentligen är genom att snabbruka ord som "svart" förändrar inte rättsläget som sådant.

Det som förändras är dock den image företaget har. Att köpa och sälja begagnade biljetter är någonting som är tillåtet på en fri marknad. Om en kommer på att en inte vill vara i Enköping just idag så är det praktiskt att sälja sin förbokade biljett till någon som ska dit och som ändå hade tänkt köpa en enkelbiljett i en blå automat. Den fria marknaden är smidig på det viset. Att däremot aktivt arbeta mot den fria marknaden samtidigt som en akivt har att arbeta med den kvarvarande residualimagen av ett monopolföretag - det är inte smidigt.

Det är närmast en aning kontraproduktivt. Jag vet inte riktigt vad de tror sig tjäna på det här tilltaget, men det är ställt utom all rimlig tvekan att den imageförlust de just nu känner av får denna vinst att framstå som något obetydlig. Särskilt så här på den så kallade fria marknaden. -

6 comments:

  1. ytterligare en tanke att ha i åtanke är att enligt sj själva (som jag tror stämmer till viss del eftersom de annars inte borde bry sig) är att det är på grund av media som de infört id-kravet. förvisso inte ett särskilt bra försvar eftersom de kunde ha valt andra lösningar men vore det inte för media hade det aldrig funnits ett problem att lösa..

    ReplyDelete
  2. det gör det hela ännu värre, rent imagemässigt. inte bara är hela grejen en flopp i sig själv, den gjordes dessutom utan någon större anledning alls!

    jag skulle inte vilja vara PR-människa over there...

    ReplyDelete
  3. Något liknande skrev jag på SvD:s kommentarutrymme... Men lade också till att en bidragande orsak finns/fanns i SJ:s eget prissystem. Om de inte lekte "marknad"/lotteri med sina biljettpriser så skulle andrahandsmarknaden inte ha varit mycket pengar i, utan i första hand ett sätt att rädda sina pengar för dem som fått ändrade förutsättningar och inte kan använda sina biljetter.

    Jag skulle dessutom vilja veta vad räknenissarna som hittar på och styr biljettpriserna kostar!

    ReplyDelete
  4. Jag förstår inte riktigt vad problemet med andrahandsmarknaden är. Var ligger svårigheten i att folk gör privata affärer? Egentligen?

    ReplyDelete
  5. framför allt är det nog för att sj vill ge sina kunder så låga priser som möjligt. andrahandsförsäljningen via blocket är just det, en onödig mellanhand som driver upp priserna. och dom som säljer via blocket är faktiskt inte kunder, eftersom deras goodwill inte spelar någon roll för sjs framgång.

    om dom hade fasta priser skulle i teorin samma problem uppstå eftersom de populära turerna skulle ta slut och då bli värda mer än köptes för, precis som vi ser händer med konsertbiljetter.

    de vi egentligen borde skylla på är de som faktiskt köper biljetter i andra hand... fast det argumentet låter misstänkt likt dem som används i drog- och sexköpssammanhang...

    ReplyDelete
  6. det känns en aning som att det är ett problem som lättare skulle kunna lösas genom att utöka antalet platser. det kostar inte helt mycket att slänga på en extra vagn, och om trycket på platserna verkligen är så högt som det antyds så BEHÖVS det.

    jag gillar att de sparkat igång en debatt, dock. en sådan behövs, den med. ;)

    ReplyDelete