Wednesday, February 1, 2012

#95teser #21 #22 - Getting it done/fun

Det syns förmodligen inte från där du är, men jag är aningen efter i skrivandet av de nittiofem inläggen rörande de nittiofem teserna. Vilket ett par av mina kollegor också är, och det av samma anledningar som jag.

Nu händer det förvisso ingenting när en blir försenad - det är inte så att det är en utbildning och en riskerar att falla ur programmet om en inte alltid är vid peak performance. Men det är en aning orkafaktor på att ligga tio inlägg efter, vad det än gäller, så det känns bättre att spurta en smula och sedan återgå till dagligheterna.

Som tur är så är de nittiofem förtjusta i att parafrasera sig själva för att skapa retorisk effekt, så det är möjligt att spurta utan att förlora allt för mycket. Så, med andra ord, dagens teser:

21. Companies need to lighten up and take themselves less seriously. They need to get a sense of humor.
22. Getting a sense of humor does not mean putting some jokes on the corporate web site. Rather, it requires big values, a little humility, straight talk, and a genuine point of view.


Ni som hängt i mer än fem sekunder på internet utanför den rena nyhetsrapporteringen vet att humor är hårdvaluta. Eller, rättare, att uppmärksamhet är hårdvaluta, och att det oftare än inte är lättare att få uppmärksamhet genom att vara rolig än genom att vara någonting annat.

Vilket, onekligen, är värt täljt guldsmör i PR-sammanhang.

Grejen är förstås att en organisation är mer än sin marknadsföring. Det finns ord för sådana som i ena stunden säger det ena för att i nästa göra någonting helt annat. Och det finns dessutom ord för anställda som blir lite för missnöjda med fyrkantiga arbetsvillkor för att känna någon som helst lojalitet med sin arbetsgivare.

Om arbetet enbart och endast ramas in i termer av saker som Måste Göras, så blir det också gjort utan vidare entusiasm. Och det blir desto bättre kvalitet på livet när det Inte Längre Måste Göras.

Den som värderar kreativitet och nytänkande i sin marknadsföring, gör både sig själv och sina anställda en välgärning genom att värdera kreativitet och nytänkande även i sin vardagliga verksamhet.

Som tur är så är det lättare än det ser ut att vara.

Andra kreativa nydanare: Christer, Christer, Erik och Erik.

Flattr this

2 comments:

  1. Altså, citatet ifrån SThe Shining här ovan är lögn och förbannad dikt, så heter det ubte!
    Ursprungligen var det 'All work and no play makes Jack a dull boy', jag skulle godkänna 'All work and no play makes Jo a dull girl'.
    Men INTE dem jär bastardformuleringen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som kopimist har jag bara en sak att säga: remixa och sprid. ;)

      Delete