Wednesday, April 15, 2009

Att tolka är stort

"Frihet är viktigt, men det handlar om en kommersiell tjänst. Jag kan inte se likheten mellan åtkomst till nätet och rätten till tak över huvudet."

Här kommer en kort lista över andra saker som också är 'kommersiella tjänster': kranvatten, hyresrätter, mat, sjukvård, utbildning, personlig trygghet (se bara en reklamannons för Securitas så förstår du vad jag menar), bostadsvärme, el...

Fast å andra sidan så kanske det är taget ur sitt sammanhang. Jag kanske har missförstått. Det kanske bara är en del i en plädering för att medborgarens fysiska och sociala överlevnad ska separeras från den kommersiella sfären, och därefter ovillkorligen garanteras varje medborgare och invånare. Det kanske bara är en del i ett resonemang för införandet av en anarkokommunistisk statsfunktion, där individen får göra precis exakt vad hen vill men banne mig finna sig i att välfärden kommer att finnas där om och när hen väl kommer att behöva den. Kanske görs det en ytterst definierad distinktion mellan kommersiella tjänster och basbehov, med djupt humanistiska och filantropiska undertoner, som jag missat på grund av det selektiva urvalet.

Av någon anledning är jag något skeptisk, dock. Tyvärr.

1 comment:

  1. så tak över huvudet är inte en kommersiell tjänst? hm...

    ReplyDelete