Friday, November 5, 2010

Den retoriska situationen

En av mina goda retoriska kollegor borta på Livbåten skrev nyss ett inlägg om retorikens elementa. Jag kan inte finna detta annat än passande, eftersom jag också ska skriva ett inlägg om retorik. Och utbildning.

Nästa vecka börjar jag slutspurten på den del av min utbildning som kommer att ge mig rätten att kalla mig retorikexpert. Inom ramen för denna slutspurt ligger att jag ska hålla ett praktiskt utbildningsmoment inom ämnet retorik, Som den pragmatiker jag är så hade jag tänkt greppa tag i några bloggare från det däringa Piratpartiet och samla ihop oss i ett lila partikansli någonstans i mellansverige för lite retorisk utbildningsaction.

Det blir lite mindre logistik på det viset. Pragmatiskt nog.

I samma pragmatiska anda känns det som en bra sak att även bjuda in intresserade läsare för att diversifiera publiken en smula. Dels för att jag har ett gäng intressanta läsare som jag gärna vill träffa, och dels för att det blir lite mer av en utmaning med en blandad publik.

Och lite för att jag tror på det här med att ge folk tillfälle att drabbas av en smula gratis utbildning i vardagen.

Now, slutspurten sparkar som sagt inte igång förrän nästa vecka, och jag anar att det kommer att sägas en hel del om detta praktiska moment då. Jag känner att det är en bra idé att tjuvstarta lite genom att be om intresseanmälningar redan nu, i en intresseväckande och planerande anda. Ett tal må inte vara färdigt förrän det hållits, men det finns ingen anledning att inte börja för tidigt.

So. Vad sägs om en minikurs i retorik? Helt okynnes?

(:~~~~

Flattr this

2 comments: