Wednesday, July 8, 2009

Ingång Google

Jag har tydligen blivit så populär att jag blir upphittad av Google. Folk hittar mig på de underligaste av sökningar. Mina favoriter är de som helt klart och utan några som helst tvivel är tentafrågor. För att ta min absoluta favorit i sin fulla helhet:

2. visa på hur politiska, ekonomiska, geografiska och sociala förhållanden har format och ständigt påverkar såväl vårt eget samhälle som det internationella samhället

Jag gissar på att det är en kulturgeografisk sådan, även om det mycket väl kan vara en sociologisk. Det är ett oerhört säkert tecken på att en lyckas - willy-nilly - med att vara akademisk när de unga ångestdrabbade studenterna kommer till en med sina tentafrågor. En annan kandidat är

hur har pistolen påverkat samhället

fast den kan mycket väl bara vara någon som är intresserad av pistolens psykosociala och kulturella inverkan på det kontinuum av mänsklig aktivitet vi kallar samhället - rent generellt. Svårt att säga. En annan godbit är tentamen i retorik, fast den är lite diffusare än de andra. Exakt vad en förväntar sig att hitta på en sådan sökning undgår mig, men mig hittar den iaf.

Ett annat akademiskt tema är Marshall och hens medborgarskapsbegrepp. Ni vet. Ekonomiskt, politiskt och socialt medborgarskap. Det är en av de saker som påverkat mig mest under min utbildning, detta begrepp, och det har använts i mången tentaskrivning, både inom och utom det sociologiska ämnet. (Oavsett om det hade med frågan att göra eller inte, i vissa fall.) Att mitt inlägg får viss uppmärksamhet gör mig till något av en klad hest. Smått relaterad är frågan

hur blir ett samhälle demokratiskt

och det är definitivt en ära att jag anses ha svaret på en sådan fråga. Även om jag nu inte riktigt har satt mig in i alla dess nyanser och aspekter.

När vi ändå är inne på det akademiska så vill jag inte vara den som kom hit på orden påkommen på högskoleprovet. Fail.

Jag får många sökord som bara dyker upp en gång. Ett fåtal återkommer ett flertal gånger, men en är närmast konstant. Hey, den utgör - avrundat nedåt - nittiofem procent av alla ingångar. Av någon anledning så är mitt goda Magnihasa ett populärt ställe att hamna på om en söker efter Encyclopedia Dramatica, i olika stavningar och varianter. Det är något av ett mysterium, faktiskt, men jag kan leva med det. Det är nästan något av en synnerligen diskret hedersmedalj. Nästan.

Google skickar dessutom hit folk på asexuella grunder. asexualitet+orsak, asexuell i sexuellt förhållande, asexuell kärlek, asexuell orsaker, bota asexualitet, samt asexuella mäånniskor [sic] skickades samtliga hit. Om ändå jag hade sagt någonting som gav goda svar på deras frågor. -

asexuell örebro blogg falkvinge lyckades också hitta mig, men det var min uppsatspartner som inte vågade fråga mig vad min blogg hette nu igen. Och/eller inte orkade. Svårt att säga, ni vet.

piratpartiet utgör en mycket liten del av mina ingångsord, vilket är både förväntat och mystiskt. En inte helt ringa procent av inläggen handlar ju trots allt om detta parti. Å andra sidan så är jag ju fortfarande obskyr och okänd, så orka haka upp sig på det.

Andra favoriter är brott och straff medeltiden (den fick mig att känna mig smart och intellektuell; Foucault, liksom), brottslingar och terrorister (ett populärt tema innan valet, förvisso), har lämnat mig (o rly?), allt om hacking (förmodligen inte den sort som skrivs om här, dock), definition radikalist (yo, tjenna, läget?), facebook hacka (tips: greasemonkey), hur lång är första sagan om ringen (det beror på hur kissnödig en är, har jag märkt), knä i pungen (denna ordkombination leder tydligen till en hel radda bloggar, har jag märkt), konservativa människor (om ni ser några sådana så skicka gärna hit dem), magnifika di klover (låter magnifikt men läskigt på samma gång), medeltidens litterära miljö (jag gissar att jag inte är ensam om att inte klara den där tentan i litteraturhistoria), när kan vara en god och dålig tid i livet (mellan ens födelse och ens död, är min gissning), psykotisk (wzup?), saker en lär sig av naturlinjen (mindre än en tror, faktiskt; men det gäller förvisso sam och estet också), tiden blir fel i outlook (outlook good), wintermute blogg (någon gång får jag ta och skriva det där inlägget om Wintermute) - samt, slutligen, av en extremt outgrundlig anledning, bröllopsfoton.

Den största delen av min trafik kommer dock via direkta länkar. Främst då från piratpartiet.se, tätt följt av de jag lägger upp på ansiktsboken. Fridholm skickar hit en del folk (hey, tack för länkkärleken, dude), liksom Knuff. Ett otal besök kommer från draft.blogger.com, vilket uteslutande består av mig som korrekturläser efter publiceringen (en missar alltid någonting). Att jag nämner det beror på att den ligger på sjätte plats, vilket skulle kunna vara något av ett dåligt tecken.

Det näst säkraste sättet att få länkkärlek från mitt håll är att fråga mig om jag inte möjligtvis eventuellt lite diskret sådär kan smyga in en länk någonstans bland något av inläggen. Det näst näst säkraste sättet är att länka hitåt och sedan hoppas på att jag länkar tillbaka. Det allra säkraste, absolut mest garanteraste sättet är att först länka och sen fråga. Att vara Mikusagi och helt spontant få länkar lite då och då är också en framkomlig väg. Som god femma kommer det här med att vara smart, intressant och/eller relevant. Ni vet.

Det här börjar se långt ut, så det är bäst att börja avrunda. Jag hade tänkt avsluta med en massa ord som inte har någonting med någonting att göra, men som folk ändå söker efter - typ kukar fittor vattensex anal bestialitet och dylikt - men när jag försökte komma på ord så kände jag mig bara smutsig, och så kan vi ju inte ha det. Bättre att folk kommer hit på egna meriter, right?

No comments:

Post a Comment