Jag ser att den gode Ekström börjat röra sig in på intressanta farvatten. Hur förhåller det sig egentligen med partiers förhållande till gällande lagar?
Å ena sidan är det självklart att ett parti måste verka inom det legala ramverk som utgör den kontext vari det är partiskt. Detta är ofrånkomligt, och så självklart att det inte behöver utvecklas mer.
Å andra sidan är själva poängen med partier att förändra de lagar som finns. Det är deras raison d'etre, och även detta torde vara så pass självklart att det inte behöver utvecklas mer.
Ur dessa två självklarheter följer intressanta frågeställningar. Så som - är det rätt för partier att bryta mot lagar i syfte att förändra dem? Finns det lägen där det är direkt nödvändigt för partier att begå lagbrott för att kunna förändra gällande lagstiftning? Finns det en avgörande skillnad mellan uttalade diktaturer där partier är uttryckligt förbjudna, och demokratier där de inte är det?
Den sista frågan kan verka ledande, men jag inkluderar den för att poängtera att det i principiella diskussioner är viktigt att inte se det egna landet som den enda utgångspunkten. och att kontext har betydelse. Om det som i en kontext är principiellt fel är principiellt rätt i en annan kontext, så finns det ett intresse i att definiera hur och varför kontexten övergår från den ena kategorin till den andra.
Det här är en diskussion Ekström skulle kunna vidareutveckla. Inte minst i egenskap av journalist, en yrkeskategori som i allra största grad berörs av frågan om kontextuella legala ramverk. Borde journalister exempelvis låta bli att rapportera om oppositionspartier i diktaturer där oppositionen är olaglig, med hänvisning till olagligheten i partiverksamheten?
Ni märker vart jag är på väg. Frige Dawit Isaak.
Ekström går dock inte vidare med denna tanke. Istället förspills tillfället genom att ställa upp den falska dikotomin att fildelning och upphovsrätt inte kan finnas samtidigt. Vilket är en märklig sak att göra, eftersom de ju bevisligen finns samtidigt. Och, än mer, rent principiellt inte har något ömsesidigt uteslutande förhållande sinsemellan.
Även diktaturer kan ha upphovsrätt. För att kontextualisera.
Now, upphovsrätt som generell princip är ett legalt ramverk som reglerar hur olika aktörer på en marknad kan, bör och ska bete sig. Det är månne motiverat av en moralisk tanke om att möjliggöra individuell autonomi genom i sig självt olönsam kulturell verksamhet i ett kapitalistiskt samhälle, men denna motivering till trots så utgör det ett ramverk för kommersiell verksamhet. Och som generellt ramverk så finns det inga hinder för dess samexistens med specifika kommunikationsformer - så som, exempelvis, torrents av den typ som återfinns på TPB.
Ingen ifrågasätter nödvändigheten i ett sådant ramverk. Däremot finns det allt fog i världen att ifrågasätta att dess omfattning med nödvändighet måste vara av sådan art att det blir omöjligt att använda vissa kommunikationsformer på ett lagligt vis. Det är ju trots allt inte principiellt nödvändigt för upphovsrätten som rättsområde att fildelning kriminaliseras, och det är något av en extrem hållning att insistera på att så är fallet.
Om vi med extrem menar ett förhållningssätt som enbart och endast kan ta vissa av många tillgängliga och realistiskt möjliga alternativ under övervägande.
Piratpartiet intar hållningen att det är fullt möjligt att kombinera upphovsrätt och fildelning. Inte bara på rent principiella grunder, så som visats ovan, utan även med hänvisning till sådana konservativa grundpelare som orden "social stabilitet". Lagstiftning måste ju som bekant vara förankrad i det folkliga rättsmedvetandet för att anses vara legitima, och en lagstiftning som inte är förankrad i rättsmedvetandet måste antingen förändras eller genomdrivas med våld. Med tanke på att det finns upp emot två miljoner fildelare i landet, så är det senare alternativet väldigt radikalt och oerhört samhällsomstörtande.
Det går förvisso att sätta vanliga, i övrigt hederliga människor i fängelse för fildelningsbrott, men efter ett visst antal frihetsberövanden så blir de samhälleliga, sociala och systemiska effekterna negativare än de behöver vara. Kostnaden för att sätta alla dessa människor i fängelse lär inte bli småskaliga (inte minst när de uteblivna skatteintäkterna räknas in), de familjer som splittras av att ena föräldern plötsligt sitter i fängelse låter sig inte repareras ens av de mest nedstängda av piratbukter, och jag bävar inför tanken på en statlig och kommunal förvaltning som inte kan finna tillräckligt med systemadministratörer för att driva de databaser som innehåller våra juridiska identiteter.
Social stabilitet och förutsägbarhet är bra nyckelord att hålla i bakhuvudet när juridiska ramverk ska formuleras.
Det är svårt att inte snegla över på ett närliggande område, nämligen arbetsrättens. Det kanske inte är helt uppenbart att det är ett närliggande område, men betänk: under många och långa år var alla former av fackföreningar förbjudna i lag, och slogs ned på med de brutalaste av medel. Efter hand blev de (inte minst genom verksamhet från partier så som Socialdemokraterna) inte bara lagliga, utan även en integrerad del av det som kommit att kallas den svenska modellen. Detta eftersom det utarbetades ett juridiskt ramverk som säkerställde de former varigenom konflikter rörande arbetsförhållanden kunde förhandlas och lösas.
Det hade kunnat stanna vid tanken om att fackliga sammanslutningar är olagliga. Men som tur är så fastnade vi inte i detta begränsade utbud av många tillgängliga realistiska möjligheter.
Jag tror nu inte att Ekström är socialdemokrat. Men det vore intressant att höra Ekström spinna vidare på förhållandet mellan partier och lagar. Månne finns det möjligtvis (förslagsvis) utrymme för tanken att Ekström uttrycker sig mer extremt än hen egentligen menar, och behöver tid för att tänka om sin radikala ståndpunkt?
I sådana fall - all respekt.
Återigen. Frige Dawit Isaak.
Rekommenderade texter och videos
-
Läs mina senaste alster i *Bulletin*:
• *Är den demokratiska rättsstaten islamofobisk? »*
*• Den ohållbara gröna bidragskapitalismen »*
Mina senaste tex...
1 day ago
Tack för ett utmärkt och tankeväckande inlägg; jag blev uppmärksammad på det via Twitter.
ReplyDeleteJag ska begrunda vad du skriver, men vill påpeka en sak:
Alla jämförelser med yttrandefrihetskämpar i diktaturer som Dawit Isaak är enligt min mening alldeles galna i sitt storhetsvansinne.
Att parasitera på redan utsatta kompositörer och filmares arbete utan att betala gör inte parasiten i fråga särskilt lik Rosa Parks eller så - utan snarare lik en snattare.
Anspråket på att anse sig ingå i någon sorts global frihetsrörelse, för att man tar sig rätten att strunta i att någon som har jobbat med något får betalt när man njuter frukterna av detta arbete, är för mig bortom all rim och reson.
Isaak är en brottsling som sitter i fängelse. Vad skiljer hens brottslighet från annan slags brottslighet? Vari ligger den skillnad som gör att en brottsling är en frihetskämpe medan en annan bara är en odåga?
DeleteDet finns en skillnad. En viktig skillnad. Inget vinns av att inte problematisera denna skillnad - inte minst för journalister. De är ju trots allt de första att sättas i fängelse när de antidemokratiska tendenserna slår till.
Hade Isaak fortfarande varit en frihetskämpe om hen satts i fängelse på grund av, säg, upphovsrättsbrott? Och vore det i det läget rätt att som politiskt parti ta ställning för ett frigivande?
I övrigt så är allt tal om "parasiter" irrelevant när det gäller utformningen av en fungerande upphovsrätt. Det är ett uttryck för en åsikt, inte ett argument åt vare sig ett ena eller andra hållet för hur ett reformerat juridiskt ramverk rörande relationerna mellan aktörerna på de marknader som berörs av upphovsrätt ska se ut.
Det går att tycka och tänka väldigt mycket bredvid poängen. Men det för inte riktigt diskussionen framåt. Vilket är synd för de reellt existerande kompositörer och filmskapare som missgynnas av upphovsrätten så som den är utformad idag.
Eller för de som sätts i fängelse i deras namn.
Hej !
ReplyDeleteDe som brytar mot mest lagar är nog reportrar utan gränser. De är verkligen brottslingar kan man tycka. Fast även om de bryter mot lagar så jobbar de för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Det gör jag också, därför är jag med i Piratpartiet och stödjer ett öppet, fritt och demokratiskt Internet.
Hälsn. Urban