Tuesday, August 21, 2012

Att vara fastkedjad i sina plågoandar

Hur kommer det sig att varje gång ett urgammalt fenomen tar sig uttryck på internet, så är det internet som beskylls för detta?

Ta skolmobbing som exempel. Det är det enklaste i världen att hitta folk från före internets tid som blev mobbade i skolan. Jag skulle slå vad om att du kan gå till vilket bostadskomplex som helst och inom loppet av några dörrpåknackningar ha hittat minst en som kan berätta om sina upplevelser. Ofta kan de berätta om hur kreativa och elaka de andra skolbarnen var redan då. Långt innan internet var ett begrepp ens hos de tekniskt intresserade.

Med andra ord: mobbing är inte nytt. Och den mobbing vi ser idag är precis samma mobbing som kunde ses på skolgårdar igår, förrigår och så länge det funnits skolgårdar.

Moderaterna har upptäckt att folk gör samma sak på internet som de gör överallt annars, inklusive mobbing. Och med hela ryggens samlade märg utropar de: fort, gör någonting åt internet!

Som om det skulle hjälpa mot problematiken som sådan. Som om det skulle förändra någonting som varit detsamma i hundratals år.

Jag är ledsen, men mobbing är teknikneutral, och teknikspecifika lösningar kommer inte att hjälpa på det stora hela. Att kräva hårdare tag på internet bara för att internet finns är inte en lösning, det är en ryggmärgsreaktion. Och det är samma ryggmärgsreaktion som lyser igenom alla Moderaternas handhavanden med internet: fort, gör någonting åt det!

Det borde inte behöva sägas, men den som vill göra någonting åt skolmobbning börjar inte på internet. Det borde säga sig självt att den självklara platsen att börja på är skolan.

Och skolan är en miljö som präglas av godtycke. Där det inte spelar någon som helst roll vad den enskilde har att säga om någonting alls, och där ett enormt antal krav ställs på elevens varje närvarande stund. Där det är vardag att ständigt gå från den ena godtyckliga aktiviteten till den andra, att alltid följa ett godtyckligt schemas obönhörliga vilja, att ständigt befinna sig i blickfånget för en övervakande makthavare, att ständigt bli bedömda i allt de gör, att konstruktivt samarbete är fusk och att det är omöjligt att komma undan.

Faktum är att den elev som försöker sig på att göra någonting annat än att gå i grundskolan efter hand finner sig ditförd med poliseskort. Att inte vilja dit är inte en faktor - du ska dit, varje vardag i nio år. Punkt. Och varje dag skapas så väldigt mycket undertryckta känslor som måste ut någonstans - och den gamla devisen att taga vad en hava har sällan varit mer olycksbådande.

Om vi vill göra någonting åt skolmobbing, så är det i den här änden vi behöver börja. Allt annat är brutalt bredvid poängen.

Flattr this

3 comments:

  1. Helt rätt! Vi är är förmodligen många som har upplevt skolmobbing långt före internets tid och samtidigt har tagit del av det senare och därför kan jämföra.

    Jag skulle säga att mobbing på internet är FÖRSVINNANDE LITET jämfört med skolan, och detta av helt logiska skäl. Det viktigaste är kanske detta: På Internet finns inget TVÅNG att närvara i ett visst forum.

    Blir det för negativt för ens smak slutar man helt enkelt att närvara. Detta alternativ finns inte i pliktskolan, eller för den delen på flertalet arbetsplatser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en bra tanke Stefan
      Jag fyller på med att på internet så kan en få stöd av andra individer som lever under jobbiga vardagliga kränkningar. En kan få stöd och se att fler blir utsatta och då får självkänslan en förstärkning. Tidigare isolerades individer och fick leva med en känsla av tillkortakommande, nu kan en finna likasinnade och justa friends på nätet

      Delete
  2. Det är bara ett sätt att lura godtrogna på. Självklart så kommer en skärpning av LEK att leda till annat än minskad nätmobbning. Om polisen har tillgång till personuppgifter utan brottsmisstanke så kan det leda vart som helst. Läskigt värre skulle jag säga.

    ReplyDelete