Thursday, March 31, 2011

Gästbloggare: Torbjörn Wester - har jag gjort någonting vettigt hittills?

Jag heter Torbjörn Wester, brukar blogga som infallsvinkel och det här gästblogginlägget är en del i min kandidatur till Piratpartiets partistyrelse.

Jag har presenterat mig själv och min kandidatur på min blogg.

I det här inlägget kommer jag att berätta en del om vad jag gjort för partiet hittills.

Har jag gjort något vettigt hittills?

Att fastställa och utveckla partiets sakpolitik
En av de insatser som jag hittills har gjort för partiet och som jag är allra mest stolt över, är mitt arbete med att omvandla partiets tre ”sjökort” till ett utkast för sakpolitiskt dokument. Faktum är att Piratpartiet har 115 fastslagna sakpolitiska ställningstaganden. Läs gärna kommentarsfältet till ovanstående länkade blogginlägg, där Mårten Fjällström valde att lyfta upp det till en styrelsefråga.

Mitt arbete kommer att användas som en av grunderna för den politiska community som partiets kommunikationsledare Emma opassande Andersson planerar.

(Mitt arbete följde som ett resultat av Anna Trobergs uppmaning till organisk utveckling av partiets politik. Först tog jag initiativ till projektet ”bredda partiet”, men det visade sig snart att en förutsättning för detta var att tydligare definiera vilka partiets nuvarande sakpolitiska ställningstaganden är.)

Jag har fått oerhört mycket positiv feedback på det arbete jag lade ner på utkastet till sakpolitiskt dokument. Flera medlemmar av den nuvarande styrelsen har visat stort intresse för att skapa en väl förankrad process för att utveckla partiets politik. (En styrelseledamot kallade mitt förslag för ”apbra”, och jag förmodar att det är en komplimang.) Mitt förslag har en tid legat på styrelsenivå, även om beslutet i frågan har bordlagts ett antal gånger.

Att blogga anonymt
Att blogga under pseudonymen ”infallsvinkel” har inneburit både fördelar och nackdelar. Fördelen med anonymitet är att man kan stå fri från personstrider om ingen vet vem man är. Ens debattinlägg värderas utifrån dess argument, inte utifrån vem avsändaren är. Samtidigt har anonymiteten inneburit begränsningar för mig. Det har hindrat mig från att ta så full del i Piratpartiets aktiviteter som jag skulle ha önskat att göra.

Anonymitet - fördelar och nackdelar
Sedan jag ”outat” mig själv nyligen har jag dock haft glädjen att få bli valkretsledare i Östergötland (även om det inte är så hemskt mycket att göra i en mellanvalsperiod).

Text är mitt liv
Eftersom text är en av mina huvudkompetenser har jag tagit initiativ till och genomfört skrivandet av pressmeddelanden för partiet. Jag har även skrivit förslag till debattartiklar för partiledningen. 

Arbete med debattbok om informationspolitik
Med glädje har jag också kunnat gå in och bidra (med pengar och arbetskraft) till projektet KKK-info, för att förverkliga de tidigare strandade planerna på att ge ut texterna som en pappersbok. Det är inte ett Piratparti-projekt, utan en samling texter från fristående debattörer på temat kunskap, kommunikation och kontroll. De övriga i ledningen av detta projekt är Klara Tovhult, Mårten Fjällström, Klara Johansson och Jan Lindgren.

Rick Falkvinges blogg som pappersbok
Just nu arbetar jag med att sammanställa Rick Falkvinges blogg för att ge ut den som pappersbok under rubriken ”5 år i ständig debatt – Rick Falkvinge som partiledare för Piratpartiet”. (Detta kommer som en överraskning även för Rick, som inte har haft en aning om mitt arbete med detta. Jag är en sån där pirat, så jag har inte bett om lov... :-)

Tyvärr har detta projekt dragit ut på tiden mer än jag önskat. Om någon har lust att anmäla sitt intresse för att hjälpa till, så är ni varmt välkomna.

 Övriga beta-projekt
Några övriga av mina projekt, som ligger på beta-stadiet, som jag gärna vill rikta uppmärksamheten på, är Internet Magazine (som inte fungerar så tekniskt väl ännu, men som är tänkt som ett komplement till Piratpartiet Live) och Piratportalen (där jag tog i lite för brett inledningsvis, sidan ska strax uppdateras både vad gäller form och funktion).

Jag har även för avsikt att dra igång en online-bokcirkel för Piratpartiet (kommer inom kort!) samt att lyfta ett koncept jag filat på med ”nationella affischeringsdagar” för partiet.

Mina svagheter
Jag har inte erfarenhet av styrelsearbete sedan tidigare (förutom i en ytterst liten förening). Min förhoppning är att kunna väga upp denna brist, med hjälp av mitt intresse för att lära mig och med min ambition att lägga ner tid och energi på arbetet.

Jag tycker att det är lämpligt att någon av de styrelsemedlemmar som har suttit i styrelsen sedan tidigare fungerar som styrelsens sammankallande. Men jag kan tänka mig att axla ansvaret som styrelsens sekreterare, om jag får förtroende för detta. (Om någon är bättre kvalificerad än mig för det, bör ansvaret självfallet gå till den personen.)

Det sista gästblogginlägget i den här serien av gästbloggande kommer att presenteras imorgon hos Isak Gerson och handla om mina målsättningar för Piratpartiet inför framtiden.

Signerat,


Ring mig gärna om du har några frågor: 072-325 56 78.

Du kan också e-posta på torbjorn.wester@piratpartiet.se eller diskutera här på bloggen eller i min kandidaturtråd på forumet.

No comments:

Post a Comment