Friday, February 19, 2010

Remixkultur

Det pågår just nu en något decentraliserad diskussion med, om, kring och ibland till och med inom Netopia kring det här med upphovsrätt. Jag har tenta OCH seminarium idag, så jag hinner inte riktigt kommentera saker och ting lika utförligt men tentativt som jag brukar, så i stället får det bli någonting lite kortare.

Upphovsrättsivrarna insisterar på att utan en stark och med våld - dvs med lagens hjälp - upprätthållen upphovsrätt så kommer kulturen att självdö. Den kommer att förvandlas till det här om upphovsrätten lättas ens det minstaste lilla minsta:



Alternativet, dvs att upprätthålla de smått drakoniska lagar vi har idag, sägs i stället spotta ut mästerverk som det nedan på löpande band. Se bara:



Now, jag hinner som sagt inte lägga ut texten, så jag låter ett alldeles översnyggt remixprojekt tala för sig själv:



Och det är därför jag älskar remixkultur. Till och med mer än jag älskar skyldigheten att få försörja artisters livsverk 75 år efter att de har dött.

Kärlek är en märklig sak.

1 comment:

  1. Själv älskar jag denna remixen: http://www.youtube.com/watch?v=XGK84Poeynk

    ReplyDelete