Friday, March 6, 2009

Utbildning

Har ni någonsin tjuvlyssnat på ett samtal där de använt ord ni inte förstår och refererar till platser och händelser ni inte sett respektive varit med om? Orden flödar och diskussionen fortsätter, oavsett om du hänger med eller inte, vilket är båda irriterande och uppfriskande samtidigt: irriterande, eftersom ingen stannar upp för att förklara; uppfriskande, eftersom det inte stannas upp för att förklaras.

Beroende på hur långt bort från det vardagliga diskussionen ligger blir tjuvlyssnarerfarenheten olika. Om du lyssnar på ett ordflöde som ligger väldigt nära det du använder i din vardag, om saker du kan väl, så har du inga problem att följa det som sägs. Om det är folk som pratar om människor du inte känner och om händelser du inte var med om så kan du ändå, på två ungefär, följa de stora dragen i det som sägs. Värre blir det dock om de börjar använda svåra ord ibland. Värst är det om de börjar deliberera om rådande praxis i det kontemporära diskursiva klimatet utifrån ett neo-Habermasianskt perspektiv, inkorporerandes Frasers bifokalitetstanke och den postmoderna paradoxens förändring av den generativa grammatiken. I det första fallet skulle det inte vara några problem att droppa in i diskussionen och göra ett eget inlägg; i det sista fallet är det närmast obegripligt att det ens finns någon slags sammanhang i detta afatiska flöde av ljud.

Utbildning på universitetsnivå består i att låta dig tjuvlyssna på folk som talar på det svåra och invecklade viset. Bildligt talat. Skillnaden mellan att tjuvlyssna på universitetet och på att tjuvlyssna i verkligheten är att universitetet samtidigt ger dig anvisningar för hur en kan ta reda på vad en behöver veta för att förstå det som sägs, medan verklighetens samtal är över och förbi den sekund de passerar. Att gå på universitetet är att tjuvlyssna på många och långa samtal om saker och ting långt borta, utrustad med karta, ordbok och kronologisk förteckning av saker som hänt. En inte bara vidgar sitt ordförråd - en får också kunskap om de platser och händelser som refereras till.

Utbildning är, än mer, en alldeles utmärkt ursäkt för att läsa alla de där användbara böckerna. (Ni vet. De där stora, tjocka och tråkiga böckerna som en går förbi på vägen till fantasy-hyllan.) Inte bara en ursäkt till sin omgivning, utan även till sig själv. Omgivningen tål oftast inte att en läser tung litteratur på egen hand, men väl som en del av en utbildning. (Eget intresse är inte en giltig motivering nog i sig självt, av obskyr anledning.). Även en själv behöver lite då och då en extra bit uppmuntran i läsandet - och då kan det sociala sammanhang som är det akademiska tjuvlyssnandet utgöra en funktionell spark i baken. De kanske inte är helt roliga att läsa just där och då, men om en vill kunna förstå vad en tjuvlyssnar på, så är det bara att kämpa vidare. De flesta böcker är egentligen rätt sega, men när en väl har läst dem så inser en att en är glad över att ha gjort det, eftersom nu vet vad alla de där akademikermänniskorna talar om.

Vad utbildning är mest av allt dock är ett tillfälle och en möjlighet att sätta sig ner och faktiskt fundera över vad världen består av och hur den fungerar. Att gå till roten med någonting, att sätta sig in i systemet, att ta till sig aspekterna och nyanserna; att stanna upp och lukta på blommorna och verkligen ta in doften av dem. Under ingen tid av ens liv tänker en så mycket som när en är student - under ingen annan tid uppmanas en att tänka mer.

Folk frågar ibland vad jag har läst. Jag brukar svara att jag har tjuvlyssnat på litteraturvetare, sociologer, jurister, pedagoger, kulturgeografer, konstvetare och retoriker. Jag har, med andra ord, en så kallad bred bildning, eller en generell kompetens. Vilket retar en del, eftersom jag läst i tre år utan att bli någonting (förutom äldre). Jag blir klokare och klokare på världen, men retar samtidigt upp den genom att inte Göra Rätt för mig genom att Bli någonting eller skaffa mig ett Arbete. -

Now, jag har den oerhört klassbundna tron att alla kan och vill spendera något år eller tre på universitetet och bara läsa saker i största allmänhet, på rent intresse; jag har, på sistone, lärt mig på ett intellektuellt plan att det inte är så, men det känns fortfarande så, emotionellt. Det borde vara så.


I höst kommer jag att lägga ännu ett namn till listan över grupper jag tjuvlyssnat på: filosofer. Det blir ett parallelläsande (igen), med retoriken och filosofien sida vid sida. Det är förvisso svårt att läsa det ena utan att läsa det andra, i och med att bägge läger tjuvlyssnar på de diskussioner som pågår i det andra. - Massor av goda synergieffekter för min del, med andra ord.

Häng på, vetja! Sista anmälningsdagen till höstterminen är den femtonde april. Det är aldrig för sent att börja tjuvlyssna, och det är definitivt aldrig för sent att stanna upp och dofta på blommorna!

(Detta inlägg fortsätter även i ett förtydligande.)

8 comments:

  1. det är inte lätt att vilja lära sig allt när världen bara vill att man ska kunna något...

    ReplyDelete
  2. Gah, jag vill också fortsätta slöläsa ett tag till men vissa av oss är mer beroende av csn än andra. :(

    ReplyDelete
  3. *sucka*
    en gång i tiden trodde jag att jag skulle bli något. Jag hade en plan att jag skulle jobba i ett år och sedan plugga på "riktigt". Jag börjar mer och mer inse att det inte finns något "riktigt". Jag kan plugga ett ämne i tre år där minst hälften av kurserna är meningslösa och få en titel. Men vad ska jag göra med den?

    Samtidigt fruktar jag tanken att en dag gå upp klockan sju och jobba till fem. En en dag göra precis samma sak som dagen innan.

    Jag vill bara lata mig, finns det någon sån kurs?

    ReplyDelete
  4. I motsats till den populära uppfattningen om att det bara är latmaskar som går på universitetet, så finns det ingenting en kan läsa utan att utsätta sig själv för massiv mental ansträngning. Inte övermänsklig sådan, bara aningen mer än vad en tror sig förmögen att klara av. Frånvaron av massiv fysisk ansträngning tycks få folk att tro att det bara är att slöa sig igenom terminerna. -

    Folkhögskolor, däremot.. ;)

    ReplyDelete
  5. Ett par saker:
    Fantasyböckerna ÄR ju de stora, tjocka och tråkiga böckerna.

    Om man läser av eget intresse och egen motivation stämmer det säkert att det inte finns någonting "en kan läsa utan att utsätta sig själv för massiv mental ansträngning" men om man läser för att plocka nödvändiga poäng på väg mot en examen (som f.ö. är extremt användbart när man vill ha ett jobb) är det i de flesta kurser inga problem att slacka om man bara följer minsta motståndets lag.

    Sist men inte minst... Det är säkert sant för dig att du aldrig tänkt så mycket som under din studietid. För mig är det betydligt sannare att jag tänker betydligt mer nu än när jag studerade. Det kanske hänger ihop med det där med motivation eller hänger det ihop med vad man läser, när (vid vilken ålder/i livet) man läser, varför man läser och vad man har gjort före och vad man gör efter läsandet etc. ... Hursomnhelst är det ju knappast allmängiltig sanning att EN (i betydelsen vemsomhelst/alla) tänker mest under sin studietid.

    Och till allra sist ... Gör det dig till bättre än andra att du har läst och förkovrat dig i olika saker på akademisk nivå? Gör det att du läser de tunga svårtillgängliga böckerna att du är mer värd eller ens smartare än någon annan?

    Nä jag säger då det. Ge de omvårdande, murande, snickrande, industriarbetande popkulturkonsumerande medborgarna lite cred.

    Tjipp!

    ReplyDelete
  6. Men. Humor! Vad är grejen med att jag hamnar i en diskussion om elitism varje gång jag försöker kombinera de inte helt oavhängiga impulserna att berätta vilka ämnen jag läst och att motivera folk att också läsa dem (eller någonting annat)? Bara för att jag försöker smyga in min teoretiska bakgrund och utgångspunkt i ett inlägg om teori och bakgrund så betyder inte det att jag samtidigt försöker vara (otillbörligt) självförhärligande.

    Mer fniss, mindre klasskamp. Snälla? Tack. <:

    ReplyDelete
  7. Men inlägget ger ju ett EXTREMT självförhärligande intryck! Och i helvete att du motiverar någon till att läsa något överhuvudtaget om du säger att du som har läst är smart och de som inte har läst är dumma men de kan ju bli lika smarta och excellenta som du är.

    Klasskamp är inget jag brukar identifiera mig med men jag tycker om att påpeka när folk skriver upp sig själv och de sina lite i överkant. Även om jag också tror lite för mycket om mig själv, tycker lite för mycket om att höra min egen röst och i det här fallet råkar ingå i "de dina" och således kastar glas i stenhus eller hur det nu är man säger.

    Och visst fnissar jag ... framgick inte det?

    ReplyDelete
  8. Men. Det jag försöker säga är att 'de här ämnena har jag läst, och är därför präglad av de paradigm som råder inom dessa, vilket kan vara bra att veta framöver när ni läser kommande inlägg', inte att 'titta på mig, jag har läst alla de här kurserna och är därför bättre än din mamma'. Det är mer information än skryt, mer ett läggande av korten (klöver två, hjärter fyra, spader sju, ruter dam och spader nio) på borden än ett trumfande av (imaginärt) ess - även om det kan framstå som så, eftersom det är ett oerhört stort privilegium i sig självt att ha läst tre år och ändå inte riktigt se sig själv som riktigt färdig än.

    Jag tjuvlyssnar på vad folk säger. Därmed inte sagt att jag blivit särskilt mycket klokare på exakt vad de säger. ;)

    ReplyDelete