tag:blogger.com,1999:blog-3666398770108840277.post3970134012328351808..comments2023-09-12T16:35:29.072+02:00Comments on Magnihasa: K22: Is the system working?Sargothhttp://www.blogger.com/profile/14889992594644216887noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3666398770108840277.post-40602702765308249562011-12-27T12:22:02.528+01:002011-12-27T12:22:02.528+01:00Angående infrastrukturella och sociotekniska syste...Angående infrastrukturella och sociotekniska system...<br />Citat hämtat från SOU 1990:93: ”… INGENTING STYR utvecklingen så hänsynslöst som en uppbyggd infrastruktur. Därför är det främst genom förändringar i infrastrukturen som man kan påverka framtiden…”Uno Hanssonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3666398770108840277.post-54396468858895054792011-12-27T12:12:27.224+01:002011-12-27T12:12:27.224+01:00Antag sedan, att vägtrafiken kan ersättas i linjär...Antag sedan, att vägtrafiken kan ersättas i linjärt växande takt från t ex år 10, under en 50-årsperiod. Då uppstår en jättelik och bestående besparing för kommande generationer. Antag för enkelhets skull, att besparingen inte skulle uppkomma i mark, materiel och energi, utan bara i arbetskraft.<br /><br />Vägföreningen hävdar att vägtrafiken tar ca 300.000 årsarbetena (bilförsäljare, lapplisor, taxichaufförer, bensinstationspersonal, bilreparatörer, trafikpoliser, domare, fångvaktare, sjukvårdspersonal m fl). De antas successivt ersatta under 50-årsperioden med ca 30.000 årsarbeten i balktrafiken. 270.000 årsarbeten för en snittkostnad av ca 135 miljarder per år försvinner därmed (som betalas till stor del av bilisterna, men också av samhället).<br /> Jämfört med de utlägg på ca 150 miljarder per år, som ca 4 miljoner bilister, vilka i snitt kör ca 1500 mil per år för en milkostnad av ca 25 kr/mil, har varje år, är besparingen ca 90 %. Ackumulerat försvinner, genom ett successivt reducerat behov av arbetsinsatser för trafiken, under de 50 åren en total kostnad på 3.375 miljarder (ungefär motsvarande totala BNP under 3 år). Siffran kan jämföras med de ca 50 miljarder (ca 1,5 %), som den gemensamma sektorn och industrin ovan tillsammans antogs satsa under en 10-årsperiod, för att få igång balktrafiken.<br />http://www.swedetrack.com/flwa16.htmUno Hanssonnoreply@blogger.com